Stor bur säljes
Jag ska sälja min stora bur som jag haft råttor i innan, jag vet inte riktigt om den passar för chinchillor i storleken, men om den gör det så kanske någon av er är intresserad :)
kan inte måtten på den exakt, men den är ungefär
L: 80cm
B: 50cm
H: 140 cm
hade tänkt mig 1500kr för den, men skulle kunna tänka mig att sänka den med några hundralappar om den känns aldeles för dyr. Det är upphämtning om gäller!
Finns i Ängelholm!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Den är olaglig för chillor.
Okej, förlåt.. då kan ju någon kanske låsa tråden.
nej, måtten är väll helt okej?
kanske olämpligt med gallerplan men det kan man ju lätt fixa.
Den håller inte lagliga mått för chinchilla tyvärr.
oh, snurriga jag… nej det stämmer
Hej
Har du kvar buren?
Lite skumt detta ju.. Jag har sett en exakt kopia av en sån här bur i affärer och den hörde till för chinchillor och gerbiler.. Till och med mindre burar som är 1 meter höga med botten.
Dock vet jag inga affärer numera som säljer chinchillor längre heller, vilket är rätt positivt för jag fick en standart grå hane 5 månader gammal som bodde med flera chinchillor (ca 10 st) i en bur.. De skrek så fort en människa stack in handen, de var verkligen inte tama. Långt ifrån, chinchillan rörde sig inte ur fläcken när jag var i närheten. En månad senare dog den. Sanare hade också affären gått i konkurs.
Men en sak jag tycker är dumt är att allt fler affärer slutar sälja saker för chinchillor som godis, mat, pellets, burar och sand m.m. Iallafall i närheten där jag bor.
#7 Tyvärr så vet sällan djuraffärer vad som gäller, skulle säga att det är ovanligt att de faktiskt har någon bur som är godkänd som de rekommenderar. I de allra flesta fall så har de inte ens några burar som är tillräckligt stora (utan de rekommenderar mindre olagliga)
Sen ang chinchillor i affärer så finns det tyvärr fortfarande :( Kan hända att det inte är lika vanligt i butiker nu som tidigare, men de finns helt klart fortfarande.. …
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Det är synd att det måste vara så. Djur man säljer borde man acceptera mera och anpassa sig efter det bästa för dem, även om man inte äger dem tycker jag. Vissa blir ju ett par år kanske i affären om inte skickas iväg för någon sorts avlivning för att chinchillan är för gammal för att sälja.
Minns att det var en liten fågelbur som två chinchillor med sin bebis bodde i en affär som då gick i konkurs. Den var ca 6 dm hög, 35 cm djup och 5 dm bred. Ungen var fortfarande för ung för att säljas, det märktes dock att de trivdes inte i de lilla utrymmet iallafall. :( Inte ens försäljaren kunde komma med mer fakta än "jag tror det bästa är att ha två hanar som är lika gamla", mer kunde han liksom inte vilket jag tyckte var dåligt.
#7 "Men en sak jag tycker är dumt är att allt fler affärer slutar sälja saker för chinchillor som godis, mat, pellets, burar och sand m.m. Iallafall i närheten där jag bor."
Jag måste nog säga att jag är rätt glad över att djurbutiker slutar sälja sina "skitprodukter". När många butiker överhuvudtaget inte bryr sig om vad som är bra och vad som är dåligt så är det bättre att de inte säljer något alls.
Jag har så många gånger ifrågasatt varför de säljer div fröblandningar till chinchillor, saltsten till chinchilla och massa annat skräp. Det svar jag fått är att -Jaa vi vet, men allt foder till hund vi har inne är inte heller så bra.
???? Nähe, och då rättfärdigar det att sälja skräp-produkter, bara för att man gör så till alla djurslag??
Jag säger inte att alla butiker säljer dåliga produkter med många, tyvärr.
Mvh
#10 Du har självklart rätt.
Jag kollar ju dock alltid på vad de innehåller och sånt och det är inte många produkter som har bra saker. Men det är ju de bästa och viktigaste (förutom hö då) som försvinner.. Sånt stör jag mig på. Det är inte lätt att få tag på riktiga saker som inte kostar för mycket eller ligger för långt iväg heller, iallafall i mitt fall. Men det kommer bli bättre när jag blir äldre, då är mina möjligheter större för mig.
#11 Billigast kommer du undan med att köpa dom rätta matvarorna från reggade uppfödare, jag märkte att när jag bytte från skit mat till rikig mästerpellets så sparade jag hundralappar i månaden och flera tusen/år!
Hö kan du köpa av en bonde det brukar kosta mellan 20-50kr balen och en bal väger ca 10-15kg, vissa stall kan nog också sälja för samma pris!
Sanden kostar lite mer i inköp men räcker länge om du silar, på utställning kan du köpa en säck 25kg Witte Mollen sand för 425kr om jag inte mins fel och det räcker i evigheter om man bara har två tre chillor, för mig går det ca 2 säckar/år på 12st djur.
Reggade uppfödare kan också skicka mat till dig mot frakt så slipper du åka längre sträckor!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jag är bara 16 år och bor i familjehem som jag inte får någon precis stöd av, så har inte möjligheter till det bästa för mina djur. ger dem bara "bästa" möjliga nu, men det är vad jag hade tänkt när ingenting kan stoppa mig och jag har tid för att tjäna pengar själv.
Har du kvar buren? :)
#14 nej tyvärr, den blev såld för ett bra tag sen :)

Då låser jag tråden.