Ihopsättnings frågor???
Jahapp då har jag satt ihop två honor båda är 1år gamla, det har väl gått hyfsat om jag får säga, inget dess värre bråk mer än lite skällande mot varandra och ena chillan har tappat en pälstuss!
Nu har dom suttit ihop sen fredag kl 12 på dagen men ena honan sitter högst upp i buren och den andra honan sitter längst ner, vet att det kan ta ett tag innan dom har accepterat varandra och sitter ihop och gosar!
Tänkte höra med er andra hur det har gått för er med era ihopsättningar med honor!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Får nog ha is i magen, lite pälstussar har det flygit nu och en del rumlande i buren, nå hade bara varit trevligt att prata med er med erfarenhet av ihopsättningar!

Jag har haft ganska tur med mina ihopsättningar, men har någonting krånglat så har det varit just med honor.
Skulle sätta ihop en hona med en något äldre bebis igår. Gick inte alls, den vuxna honan bokstavligen sparkade ut bebisen som blev livrädd. Ingen bra ihopsättning med andra ord.
Däremot gjorde jag en ihopsättning med tre hanar i olika åldrar, äldsta några år gammal, mitten 5 mån och yngsta 3 mån. Gick hur bra som helst. Så det kan verkligen skilja massor på hur det fungerar.
Men just honor är jag försiktig med för jag har haft otur med att sätta ihop hona plus hane tidigare. Att honan varit riktigt elak mot hanen för att han inte "dög". Sen har det funkat hur bra som helst med en annan hane. Men jag tycker honor är bra mycket svårare än hanar.
Det är lite fånigt med denna vuxna hona som inte tolererade bebis-honan. Henne satte jag ihop för något år sedan med en annan vuxen hona och det gick hur bra som helst. De blev kompisar direkt. Men bebis…nepp, inte alls:(
Har också varit med om en vuxen hona som inte accepterade en bebis hona och då satte jg ihop henne med två junior honor och det gick kanon bra!
Har satt ihop vuxen hane med 5månaders han det gick ocklså bra fram till den lilla blev större då blev det bråk och var tvungen att sära på dom!
Så nu är det min tredje ihopsättning med dessa två ett åriga honor båda typ lika i sinnet men det är lite tumult där i buren av och till, dock inte hela tiden men en del tussar finns det i buren!

Jag brukar ju alltid sätta in bebisar till antingen en vuxen hona eller om det är en han-bebis till en vuxen hane. Men jag har alltid tyckt det är lite läskigt när det är bebisar inblandade. De är ju så små.
Fast oftast så tar ju den äldre ganska snabbt hand om den yngre och blir storebror/storasyster och jag har väl sällan haft skäl att oroa mig. Men så kommer ett sånt här bakslag som med denna honan och då blir man ju nervös igen.
Synd att hon inte fick en hona i sin kull så hon kunde sitta med henne, nu blev det ju en hane, så inte lika praktiskt tyvärr.
Jag har en hona på 3 år som förlorade sin burkompis för ca. 5 månader sen (pga ålder). Har försökt sätta ihop henna med en lite olika…men inget tycks funka. Först "lånade" jag en gammal kastrerad hane…han går ihop med ALLA…men hon var rent elak mot honom! Sen provade jag med en ung (4½ mån.) hona…vilket slutade med att den blev brutalt jagad och biten!! Sista försöket nu i helgen blev men en bebis-hane…12 veckor…och hon är fortfarande otroligt elak. Jag höll honom i min hand och hon kommer rusande…gör ett jätte-hopp upp på min arm och hugger!!! Tur att mina fingrar var i vägen :) Så…nu ger jag upp…sur-kärringen får väl bo själv då då! Hon är intresserad av de andra, hoppar fram till deras burar…kollar lite och "kuttrar"…men så fort någon kommer nära hoppar hon upp och hänger i nätet…rycker och sliter. Vet inte om jag vågar prova nåt mer :(

Det låter som min första chilla Sambal som nu är 9 år gammal.
Hon bodde med sin syster i massa år men när systern dog försökte jag para ihop henne med massa olika chillor, men ingen dög.
Till slut valde hon själv en hane att sitta med och det gick jättebra tills hon blev dräktig och med tanke på hennes dåvarande ålder kändes det inte så smart att hon skulle få en kull till.
Hade hoppats på en hona som hon kunde sitta med, men hon fick ju då en hane såklart.
Och hon sitter själv nu för jag vågar verkligen inte sätta ihop henne med någon. Hon kom först och hon är verkligen envisast i stan med vad hon vill.
Jag har faktiskt funderat på att kastrera någon hane här hemma och hoppas att det funkar. Men det känns ju tråkigt om man utsätter hanen för det och det ändå inte fungerar. Men det lutar nog åt att jag provar med det iallafall.
Man kan ju inte mer än försöka med desse "griniga" damer :) Men om du kastrerar en hane och det inte fuknar…så kan han ju bo med vilket kön som helst…t o m med en dräktig hona och hjälpa henne med ungarna!! Jag är bara glad att jag inte utsatte nån av mina grabbar för kastration…utan fick "låna" en i stället. Men jag tror inte min dam går ihop med någon…när hon gör så där med en liten bebis!!!! Tur att jag hade mina fingrar ivägen…vill inte tänka på vad som hänt annars :(

En kastrerad hane kan ju ändå inte bo med en vuxen hane t.ex. Han kan bo ihop med en bebis-hane men det kan mina okastrerade också så där vinner jag ingenting.
Mina dräktiga honor accepterar oftast den som är pappan till bebisarna men där är det också stopp.
Kastrerade hanar är det inte så stor skillnad på från okastrerade, förutom att de inte kan fortplanta sig.
Så kastrerar jag någon av mina så vill jag verkligen att det ska funka med Sambal isåfall. Fast nu verkar jag ju ha en surpuppa till på halsen så jag har två försök på mig.
Dumma tjejer som inte vet sitt eget bästa, helt enkelt:)
Killen jag "lånade" den kastrerade hanen av hade haft honom med två dräktiga honor! Men de hade bott tillsammans innan parningen.
Hoppas du lyckas…om du väljer kastration :)
Berätta gärna senare i så fall….
Då har tjejerna suttit ihop 5 dagar och det har varit lite lugnare nu, men än så länge sitter dom inte tillsammans men har börjat närma sig varandra lite!
Kommer dom för nära varandra så skäller dom lite och sen hoppar dom ifrån varandra och ena sitter högst upp medans andra sitter längst ner!
Knas tjejer hoppas verkligen att dom blir vänner snart!
Snart blir det ytterligare en ihopsättning, en hane och en hona och det blir mitt första avels par som sätts ihop, spännande och nervöst samtidigt!
#10 Håller tummarna för dej ang tjejerna! De är såpass unga så det kommer säkert bli bra om ett litet tag :)
Brukar gå lite lättare med hane+hona…förutom när det kommer till min "grin-kärring" :))
Här är honan Aretha som bodde i buren först innan kompisen The Fantasy kom till henne!
Här är Fantasy som flyttat in till Aretha!
#11 Jag hoppas verkligen att mina brudar sitter och gosar snart!
Jag har också en grin kärring här (min favorit) som inte går ihop med nån utan bara flyger på alla och vill ta kol på dom så vi får se om hon eventuellt kan acceptera en kille så småningom för det har jag inte provat ännu!
# Fina tjejer du har Hoppas de inser att det är trevligt med sällskap snart
Spännande att du ska sätta ihop ditt första avelspar Får man fråga vilka det blir ?
#15 ja det får du göra Jossan, jo om allt går som jag vill kommer jag sätta ihop Babylon med en black velvet hona som heter Tosca som jag ska hämta från Cattis på lördag!
Spännande och nervöst måste jag säga, jag hoppas ju inte på pälsskador då utställningarna nalkar, vill ju ha nån chilla att ställa ut och med mina brudar är det väl lite frågetecken men mirakel kan ju hända! 
Du får hålla tummarna att allt går vägen 
# 16 Håller tummarna (och tassarna)
Hoppas att du snart får börja den långa väntan efter smått
#17, ja det skulle vara riktigt spännande och få smått till vintern, vi får väl se om Babylon accepterar tosca och tvärtom!
Tackar för tummarna och tassarna 
Då har mina chilla honor suttit tillsammans i en vecka men gosar inte ännu dock går det frammåt, dom nosar lite på varandra och så gruffar dom lite och springer iväg, knappt nåt rummel mer, båda kommer nyfiket och hälsar på mig vid dörren och när jag öppnar dörren!
Låter som en lyckad sammansättning! Lycka till i fortsättningen :) och de är jättesöta, dina chillor :))
Tack så jätte mycket, tycker själv också att dom är jätte fina, lite synd bara på deras pälsskador då det är utställning snart men är glad att det inte är några sår i allafall!
Kan ju hoppas att den päls båda har släppt hinner växa ut snart, gärna fortare än fort 
Vad mysigt med första avelsparet! Lycka till, och hoppas tjejerna är bättre kompisar nu.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
Tjejerna är inte bästisar ännu men nu samsas dom i allafall, lite gruff ännu när dom nosar på varandra men inte mer än så, båda har gått upp i vikt bra senaste veckan så jag ser det som possitivt!
Avelsparet gick kanon bra, inga problem alls Babylon tar väl hand om sin nya fru 
#23 Vilken söt bild Jättebra att båda tjejerna ökar i vikt
#24 Sötnosar Skönt att de trivs ihop