Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1612 ggr
jonnson
0

Konstig urin?

Igår när jag gjorde rent hos Stitch i hennes bur, så fick hon som vanligt vara ute och skutta runt lite under tiden. Enda skillnaden mot alla andra gånger hon får vara ute, är att hon denna gången kissade på golvet. Det är något hon aldrig tidigare gjort hos mig (har haft henne i en månad nu ungefär). Urinen var ganska tjock och väldigt mörkt rödbrun i färgen. Är detta normalt? Dessutom var hon väldigt kissig i pälsen bak vid rumpan. Funderar på om det kan vara någon urinvägsinfektion eller kanske att hon löper?

Jobbar på en veterinärstation men just såna här ganska o2ovanliga" husdjur är det ingen här som kan så mycket om. Min fundering är nu om jag ska försöka få ett urinprov och se vad det visar, eller vad bör jag göra? Kanske ska ringa Blå Stjärnan i göteborg och rådfråga med dom på avdelningen för exotiska djur? (Bor i borås för övrigt och arbetar i svenljunga, så har inte jääätelångt till göteborg). Mest att hon är oförsäkrad så jag är inte jäääättepigg på att få en veterinärräkning på flera tusen, om det är något som egentligen kan göras här på jobbet, helt gratis för min del. Säger inte att lille Stitch ska behöva må dåligt eller ha ont på något sätt, självklart är hon värd den bästa vård hon kan få om det är något. Men är det något som vi här på jobbet kan göra, så gör jag ju det hellre här gratis, än att åka till göteborg och behöva punga ut med flera tusen..

Har någon annan haft liknande problem? Eller är det kanske fullt normalt att det ska vara såhär? Funderar som sagt på om hon kanske löper eller så..?

Tacksam för svar så snart som möjligt, är orolig för den lille filuren!

Leramani
0

På människor innebär mörkt rödbrun färg på urinen att man har urinvägsinfektion och behöver antibiotika. Jag tror inte det är nån skillnad på djur. Typiskt är att man kissar på sig, kissar oftare och inte kan hålla sig någon längre stund.

De Lapsus Resurgam

jonnson
0

Jo jag vet att det är så på människor, symptomen är liknande på hund och katt som oftast kommer in hit till jobbet. Därför jag reagerade när Stitch hade kissat på golvet. Men efter att ha pratat med veterinärerna här på jobbet och dom har bläddrat igenom alla sina böcker, letat igneom hela internet utan att hitta något alls om urin tänkte vi att det kanske ska vara så på chillor, eller att hon kanske löper. Någon som vet hur man märker löp på en chinchilla förresten? Och i vilka åldrar dom är fertila? Är rätt nybliven chillaägare och har än så länge bara letat upp info om hur dom ska bo, vilka mått som gäller på burar, vad dom ska äta osv.. Har inte hunnit med att kolla upp sjukdommar och löp och liknande än.

UlrikaD
0

Ring och prata med exotiska på blå stjärnan. De har telefontid, mellan 11-12 på dagarna.

En chilla brunstar en gång i månaden och det kan vara svårt att se för de beter sig inte särskilt annorlunda då.

En chilla kan bli fertil redan från 10 veckors ålder. Det är då man särar honor från hanar i kullen för säkerhets skull.

jonnson
0

Med andra ord är det inte brunsten som gör att urinen blir så mörk.. det är heller inte grenarna, eftersom hon hade varit utan i ett par dagar närmast att jag städade buren, och ruinen var mörk redan då. Hon har stått plågsamma foder ett bra tag i övrigt, inget annat har ändrats. Jaja, då blir det ett samtal till blå stjärnan i Göteborg så hoppas jag att det inte är något allvarligt fel på henne, utan att det kan fixas på jobbet - eller ännu hellre, fixar så hon slipper åka dit helt :)

Millchan
0

Har hon fått äppelgrenar så kan det missfärga kisset rödaktigt men kanske bästa att kolla upp det i allafall!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem