Skaffar en tredje hane, tips?
Vi ska ta emot en liten mörkgrå bebishane som är född den 24:e Juli, han är liten och ful i pälsen just i nacken enligt uppfödaren som vill skänka bort honom till några som kan ta hand/emot honom för att han är utstött i sin "flock".
Vi har precis fått en lyckad ihopsättning för våra två pojkar, Kalle och Fluffy.
Kalle, den äldsta som är 6 år och Fluffy som är 1 och två månader gammal bor nu tillsammans och det funkar väldigt bra mellan dem. Fluffy är den enda som är kastrerad.
Vi har allt som behövs för en chinchilla som bur, mat etc. Vi vill bara ha tips om hur man ska få in en tredje medlem i en tvåmannad grupp.
Kalle är alfahannen, för han är störst, äldst och fertil.
Bild på Kalle (Wilson White), Fluffy (Grey):

`Ett av knepen till att få ihop en lyckad trio är en tillräckligt stor bur.
Vad är det för mått på din?
Sen att man låter minstingen undersöka och bekanta sig med buren först, utan några av de andra.
Sen göra som vid en vanlig ihopsättning men vara riktigt på alerten för en liten bebis tål inte mycket innan den blir skadad. Så är det två vuxna och en bebis får man vara extra noga och försiktig.
Det är lättare att sätta ihop två bebisar med en vuxen t.ex.
Men till att börja med, en stor bur så att alla får plats och kan gå undan i varsitt hörn ifall de skulle vilja det.
Tack Ulrika! :)
Vår största bur är lite mer än 1,50 m hög samt 1,20 bred med 70 cm djup. Den har fyra olika nivåer (plus en hängmatta) och ett par robusta äppelträdsgrenar att klättra på. Om något år då jag och min pojkvän flyttar hade vi tänkt bygga om den stora lite, om inte till och med bygga en helt ny.
För närvarande har vi Kalle och Fluffy i en mindre chinchillabur just av sysftet att lära känna varandra bättre och vara tvunga att 'konfronteras' med varandras närvaro.
Annars släpper vi ut dem nästan varje dag, och de får springa fritt i två olika rum. :)

Låter ju som om att ska ni försöka sätta ihop dem så har ni riktigt bra förutsättningar iallafall:)
Tycker det ser ut av bilden att döma att de är bra kompisar redan och kan flytta över i den stora buren.
Jag är väl ingen stor anhängare att att låta dem bo smått om de inte är sjuka eller har skadat sig.
Tror de kommer att ty sig till varandra ändå även fast de bor större.
Vi ska bara städa ordentligt genom den stora buren innan vi sätter in dem, tänkt göra det idag. :) Vi har haft storstädning i huset, bara den stora buren kvar nu.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är dem när de satts ihop. Kalle var en busig retsticka. :)
Så söta dom är, tyckte det gick rätt lungt till där, tror också att du kan stoppa dom i stora buren det lär dom nog gilla :)
Kul att höra se att det gått så bra med dina grabbar!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jo, fast det var en negativ grej med detta upptäckte vi idag. Kalle som inte har haft någon partner innan biter av stora tussar på Fluffy. Hur får jag stopp på detta? :( Kan man avvänja Kalle från att bita av päls från Fluffy?