Ihopsättning
Hej!
Jag har tidigare haft 3 stycken chinchillor. En hona på 4 år som bodde ihop med en ung bebis-hane och en hane på 5-6 år. Men nyligen gick min hona bort på grund av en sideffekt efter en operation och nu är både Fluffy (Den yngre hanen) och Kalle (Den äldre hanen) ensamma.
Dessa två sötnosar är ärkefiender, de brukade vilja bråka om Foxy, min hona, och helt enkelt om vem som var mest "macho".
Men båda indikerar nu, och har gjort det sedan dagen Foxy gick bort, att de känner sig ensamma och längtar efter en kompis.
Trots detta hatar de fortfarande varandra.
Men nyligen har vi märkt av, då vi har den ena ute ur buren och den andra inne, att de bråkar betydligt mindre och faktiskt är smått nyfikna på varandra. Idag bestämde jag och min flickvän att det var dags för storstädning i hela huset, samt båda burar. Men när vi skulle sätta Fluffy och Kalle i separata reservburar blev vi lockade att försöka föra ihop dem. Så vi satte dem i en liten hamsterbur så att när de ställde sig upp på två ben var det ingen höjdskillnad och därav mindre rivalitet. Både jag och min flickvän höll noga koll på båda hela tiden med ett par tjocka vantar om vi skulle behöva ingripa, eller bara hindra ett bråk.
Det behövdes inte mycket ingripande från vår del dock, och även om det var väldigt, väldigt spänt i början så har det lossnat väldigt mycket för dem nu.
Vi märkte på Fluffy att han väldigt gärna ville vara nära, men var mycket ängslig och orolig över hur Kalle skulle agera. Det ledde till att han ofta gick nära honom på ett aggresivt, defensivt sätt och slutade med att de boxades lite innan de sprang till separata hörnor av buren.
Nu är det i stort sett helt lugnt. De enda bråk som uppstår är de om vem som ska vara alfa-hane. Fluffy som är liten och energisk ger inte upp så lätt, även om han är kastrerad sedan någon månad tillbaka, och Kalle är för det mesta bara lekfull och lugn. Han tar ingenting på blodigt allvar utan retas lite med Fluffy.
Nu har vi sett dem sitta tätt ihop och stirrat ut ur buren tillsammans, vilket var totalt omöjligt redan igår.
Vi har låtit dem sitta där ett par timmar nu och det är fortfarande bara småtjafs lite då och då. Annars brukar de sitta tillsammans i en hörna, antingen sida mot sida eller rumpa mot rumpa och bara slappna av.
Så! Min fråga är då, för jag vill inte förhasta mig; nu när de har kommit så oerhört långt på så kort tid, vore det ok att sätta in dem i samma bur, eller ska vi fortsätta låta dem vara tillsammans i den lilla en stund varje dag? Kanske släppa ut dem i en större inhägnad där de kan springa fritt?
Tack för ert svar!
Jag skulle absolut välja att sätta dessa grabbar i samma bur. Mitt val hade blivit att städa ur den äldstes bur lite extra noga och sen in med dem där :)) Sen får man ha lite extra koll och vara beredd på att "medla" lite. Blir det FÖR mycket gruff, så försök locka med nåt gott…typ en liten bit johannesbröd…svårt att motstå och krävs lite gnagande en stund. Sen är det viktigt att det finns tillgång på "gnag-alternativ"…då detta tycks lugna chillor en aning…typ äppelträdsgrenar. Lycka till :)
Tack för tipset!
De har varit tillsammans nu i ett dygn och fungerar jättebra ihop! Ibland kan de bli lite för keliga och går varandra på nerverna, men det slutar i att en säger ifrån på skarpen och sen är de sams igen! :D