Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 1189 ggr
Tessma
0

chinchilla hane säljes

Har en grå hane på ca 1 år som säljes mot en symbolisk summa. Han är energisk och är nu med sin halvbror i samma bur. Dock räcker tiden bara till en av dem. Grabben är ljusgrå och nyfiken, dock lite blyg men med lite russin så skapar han kontakt. Finns ingen utrustning att skicka med då vi ska ha kvar den andra grabben. finns i veddige 2 mil norr om varberg.

S*Silverklippan
1

Ursäkta, men jag rekomenderar inte till att separera dem och låta den ni ska ha kvar vara ensam pga tidsbrist.

Det tar inte mer tid med två än med en.

Mvh

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Tessma
0

Dessa är knappt hanterade när vi köpte dem, och de kräver tid båda två. Vi delar på dem för att få dem mer sociala mot oss då den andra är väldigt blyg.

LadyS
1

Jag säger som Silverklippam. Jag rekommenderar inte er till att dela på dem.
Troligtvis kommer det bara göra det svårare för er.

Bara för att ni delar på dem så innebär det inte att den andra kommer bli mer nyfiken på er och komma fram, av egen erfarenhet så kan jag säga att jag hade en chilla som var ensam till att börja med och han kom inte fram självmant på ett bra tag.

Det gick ett par veckor innan han kom fram och nos och skutta sen iväg. När jag sen satta han med sällskap så drev varandras nyfikenhet dem till att komma fram.

Så jag rekommenderar att ge det mer tid och ha tålamod… TÅLAMOD är nykelordet när man har chillor.

Och ska man vara petig så är det faktiskt rekomendation/lag på att ha 2 chillor. Enda gången det är okej att inte ha de i par är om den ena uppvisar aggresivitet mot sina artfränder.

Lycka till!!!

Tessma
0

Jag har haft chinchillor i flera år och det vs inte tips jag ville ha!! Jag vill att denna annons tas bort. Får sälja chinchillan på annat håll märker jag.

UlrikaD
2

Jag tycker det är tråkigt att du inte lyssnar på tips och råd. Finns många här som har haft chillor i flera år och chillor mår bäst i par.

De är kvälls och nattaktiva som jag är övertygad om att du vet om. Och vem ska de prata med när du har gått och lagt dig? Ska den som är kvar sitta där helt ensam kvar då? 
Och visst, det finns folk som säger att deras chilla suttit ensam hela livet och mår jättebra. Och det kan mycket väl stämma.

Men någon som har haft sällskap och sen blir nekad det pga att ägaren tycker det är bäst. Det är bara elakt, ledsen att säga det.

Och att ni nu får tid att ägna er mer åt den som är kvar funkar ju inte riktigt. Antar att ni jobbar, går i skolan, äter, sover, har fritidsintressen.

Snälla, tänk om. Ta detta för vad det är, folk som bryr sig om chillor. Låt inte envishet och stolthet stå i vägen. Utan snälla, snälla, tänk om för era chillor skull.

Annars är det faktiskt snällast att sälja båda två.

Tessma
0

Våran första chinchilla var ca 17 år när han dog pga tandfel och ålder. Han levde ensa under ca 9 av dem. Han var den underbaraste man kunde ha. Vi hade honom i nästan 5-6 år. Köpte dessa två för några månader sedan och ångrar att jag köpte två. De bodde ihop med sin pappa och särandet har gått perfekt. Dessa tvp herrar ihop är jobbigt, de tuggar på all inredning, kan inte ha dem ute ur buren ihop för du får inte tag i dem då, eller så börjar den blygaste tugga på inredningen i rummet. De hoppar så buren skakar. Vilket även förra ägaren säger att de gjorde hos henne. Så jag vill sära på dem då de kräver mkt aktivering. Jag har kaninuppfödning, hästar, hönor, hundar, katter så tiden finns inte för båda två, inte så mkt jag vill ge dem. Är det någon här som vill ha båda så köp båda, men vill egentligen ha en kvar då jag tycker om chinchillor och hade mysigt med deb andra. Så jag är varken stolt eller expert, ville ge en av dem ett annat hem med mer uppmärksamhet och då våran första mådde bra ensam så tror jag dessa skulle må bra av det själva

mikkan01
0

Har själv inga chillor än, men ett par på gång och det känns bäst för mig att köpa två stycken i ett par.
Tycker inte du fått otrevliga kommentarer eller dåliga tips här i tråden utan mer något du kanske bör ta åt dig.
Om du har så pass mycket djur kanske du faktiskt borde ha två chillor så dom har sällskap under tiden du sysslar med de andra djuren? Att två tar mer tid beror väl mer på dig, inte chillorna..

Tror att den som får stanna kommer känna sig ensam, helt ärligt. Dom ger varandra den tiden du inte kan ge dem. Bara för att den chillan du haft tidigare som bott ensam mådde bra behöver inte dom här göra det. Har läst runt lite överallt om chillor som saknar sina burkamrater så mycket att dom börjar bita av sig pälsen, slutar äta o grejer…

Om du känner att tiden inte räcker kanske du bör omplacera båda så dom får den uppmärksamhet och det sällskap dom är värda. Tyvärr Obestämd
Tips är att vända dig till omplacering.ifokus….

~mikkan

JoJo!
0

Förstår att du menar väl, men att sära på chillorna kanske inte löser problemen

Den som blir ensam kvar kan kräva mer tid än vad de båda gjorde tillsammans

En ensam chilla kan föra precis lika mycket oväsen som två Speciellt då det är lätt att den blir uttråkad

Tänk också på att chillor är olika aktiva Din förra köpte du väl när den var runt 10 år gammal ? Då är den ingen ungdom längre Dina pojkar du har nu är unga och fulla av bus

Bra vore om du hittade en äldre, ensam chilla Liknande den du hade sist Brukar dyka upp omplaceringar äv äldre djur då och då

Fast då måste du sälja dessa två först…

Lycka till