Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2663 ggr
jonnson
0

Blivit med chinchilla

Det är så att min kompis för 3 år sen tog över en chinchilla som hade haft 2 kompisar, men dom 2 tog i stort sett samtidigt. Då återstod Stitch (som chillan heter) och dom gamla ägarna var väl inte superpigga på att ha kvar henne. Sagt och gjort, så tog min kompis över henne. Problemet var det bara att dom haft henne i en större undulatbur de senaste åren. Självklart har hon fått komma ut och springa lös varje dag, ett par timmar per dag, men buren är ju för liten. Det senaste så har dom tröttnat på henne, så nu har hon flyttat hem till mig. Hon är idag 6 år gammal och har alltså levt själv de senaste 3 åren. GÅR det att släppa ihop henne med någon annan, eller har hon det bättre ensam resten av livet?

Har självklart tänkt skaffa en större bur till henne. Men eftersom jag är allergisk mot alla pälsdjur i övrigt, men har hört att chinchillor ska vara allergivänliga så ville jag testa att ha henne hemma först ett tag och se om jag tål henne. Vilket jag gjort än så länge (hon har bott hos mig sen lördagskväll).

Men då är frågan, vad ska jag tänka på? Kan egentligen inte särskilt mycket om chinchillor, har bara varit inne här och läst lite och på wikipedia, men där är ju informationen som den är.. Fick med lite chinchillapellets, men ska köpa mer de närmsta dagarna. Fick med kutterspån och hö att ha i buren. I buren finns ett ganska stort hus som hon gillar, och en hylla att sitta på, plus matskål och vattenflaska. Jag har läst mig till att många gillar någon form av hängmatta, så det har jag hängt in, ovanför huset ungefär, så kan hon hoppa över från hyllan. Det är en fleecefilt. Kan man ha det hos chinchillor, eller är det farligt? Tänkte jag ska ut någon kväll nu i veckan eller eventuellt i helgen och ta in lite grenar till henne. Vad för träslag gillar dom/ska dom inte ha? Finns det något annat i naturen man kan ta in till henne? Vad kan dom äta och inte äta? Känns så snålt att bara ge henne pellets och hö..

Tacksam för svar så snart som möjligt :)

Niiinah92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Chinchilla hane Tage var 6 år när vi köpte honom, han hade suttit själv alla dessa år bortsett från när han hade ett marsvin boende i samma bur, dessutom bodde han i en förliten bur. Vart inga problem att sätta ihop honom först med en bebishane och numera bor han med en hona. Skaffa en bebishona till henne som sällskap, det uppskattas väldigt mycket och sen är det ju såklart lag på att de ska vara två.

Hö och pellets är ju deras basfoder men som "godis" kan man sticka till dem ett russin då och då, det gillar de och sen gnager de på grenarna. Ska finnas en tråd angående träslag, de enda jag minns att de kan äta är äppel och videkisse men som sagt leta upp den tråden för det finns såklart många fler än de två jag minns.

Ser inget om att du fick med sand? Chinchillor ska sandbada för pälsens skull i speciell chinchillasand, jag rekommenderar witten molen som är en av de bästa på marknaden.

Puttar med en bild på TageFlört Lägg gärna in en bild på Stitch så vi får se sötnosen, bilder uppskattas alltid hihi

Millchan
0

Vill bara säga att det är inte lag på att chillor måste sitta två eller fler men det är en rekomendation och dom trivs som oftast att ha en kompis då dom är flockdjur!

Jag har dock en chilla hona som inte har accepterat en kompis sen hennes syster gick bort för ett år sen, kanske att hon får träffa en hane framöver, vi får se hur det går!

Vad gäller godis så rekomenderar jag äppel och päron grenar eller som Susanna här har gett tips om att torka rosenblad i ugnen och ge en eller ett par då och då, ge inte träslag där det växer stenfrukt på som plomon mm.

Chillor har ingen emalj på tänderna så försök att undvika att ge saker som är söta och ge aldrig färsk frukt/grönsaker!

Mina chillor får ibland/sällan en bit husmans knäckebröd och det älskar dom!

Annars räcker det med pellets gärna mäster pellets och ett bra grönt hö och vatten, höet är det viktigaste för chillan och slipar deras tänder bra!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

UlrikaD
0

Grattis till chillan, hoppas att ni kommer att trivas tillsammans:)

Mitt råd är väl att först skaffa en lagligt stor bur och sen en liten bebis-tös till henne. Det finns många chillor som suttit ensamma hela livet men för det inte har några problem att få en kompis utan verkligen ser ut att ha saknat det.

Men sen finns det undantagsfallen som faktiskt inte gillar andra, de är få men de finns. Jag har själv en hona som inte accepterar andra honor eller bebisar.

Så köp av en uppfödare så du får testa med bebisen hemma först. Funkar det inte så kan du lämna tillbaka. Det är ju dumt att köpa en bebis och det inte funkar, då får du fixa en till sån stor bur till bebisen….som ju kommer att behöva sällskap. Kan bli lite rörigt det där:)

Vet inte var du bor, men jag bor i Göteborg.

Fleece funkar jättebra. Jag har fleece-hängmattor och tunnlar i burarna till alla mina.

En bra pellets är viktigt. Mästers och Bello är väl de bästa nu. Bor du i närheten av nån uppfödare så brukar man kunna köpa av dem. De skickar även vad jag vet.

Niiinah92
0

Ber om ursäkt jag satt och tänkte på fel djur när jag skrev lag på att de skulle vara två Skäms

jonnson
0

#1 jo självklart fick jag med sand också, missade bara att skriva det. Dom sa att om hon har sanden i buren så kissar hon bara i den och sprätter i massa spån, så hon får bara sandbada när hon är ute ur buren. Jag har nu (igårkväll) provat att sätta in sanden hos henne i buren, och än så länge har det gått bra. Hoppas det fortsätter så :)

Ska absolut prova att ge henne några av de träslagen du tipsar om. Ska också leta runt lite och se om jag hittar tråden om det här. Kommer du ihåg vad den heter?

#2 då ska man alltså inte ge torkad frukt heller? Känns konstigt att inte få ge henne något färskt.. Har haft kaniner, marsvin, gerbiler och hamstrar innan, och dom har ju alltid fått någon färsk grönsak att tugga på, morot eller sådär. Men, kan man ge chillor färska blad eller gräs eller så då?

#3 jo en bur ska jag skaffa. Känns onödigt att slänga ut massa pengar på det nu bara, innan jag vet att jag säkert tål henne. Men så snart jag märkt att det inte är några problem ska hon absolut få en större bur! :)

Har också funderat över det här med att skaffa en unge som sällskap till henne. Men då får jag ju samma problem som nu egentligen, om några år när hon går bort. För jag har läst på många ställen att det inte rekomenderas att man har en trio..?

Jag bor i borås, så det är ju inte allt för långt till göteborg härifrån. Vad tänkte du på?

Hur gör man en tunnel förresten? Eller köper man sånt? Finns det någon bra sida på internet där man köper chinchilla-saker isf, eller hur gör alla ni andra? Har letat och letat, men inte hittat något som verkar så bra..

Slänger även med en bild på lille Stitch, på hennes favoritplats under tv-bänken, gärna på boxern. Konstigt nog tuggar hon aldrig på sladdarna, men hon får bara vara där under när jag kan sitta med och övervaka precis ALLT hon gör. Vill inte riskera att hon får en elchock..

Niiinah92
0

#5 Nature chinchillas säljer mat, sand, tunnlar, hängmattor osv. på sin hemsida. Köpte min fina hängmatta därSkrattande

Millchan
0

www.silverklippan.se säljer också foder och hängmattor mm, hon bor i Norrköping och är en jätte trevlig uppfödare och min mentor Flört

Millchan
0

Nä det är inte så bra att ge torkad frukt till chillorna då torkad frukt innehåller än mer socker än färsk, däremot har en chilla förstoppning kan man peta till en eller ett par russin då det löser upp skiten!

Chillor tål inte färska saker så inte löv eller gräs heller där dom bor som vilda så lever dom på torrt gräs, rötter och bark, jag vet att det låter fattigt men tänk en äppel gren som godis så funkar det och finns det små knoppar på äppelgrenarna med pytte blad så älskar dom det eller mina i allafall hihi!

Jag förvarar mina chillors äppelgrenar i lagomstora bitar i en papperspåse och tar alltid då och då och petar i några i buren + att jag har en tjockare äppelgren som hylla/hopp gren i buren!

UlrikaD
1

Du får tänka lite som så att chillorna bor där det mest finns torkat gräs och inte så mycket färskt, så deras magar är inställda på det.

Jag tänkte mest att om du tänkte skaffa en kompis framöver så finns jag i närheten ifall det skulle finnas någon passande hos mig.

Med chillor behöver man egentligen inte tänka på att den ena går bort, då blir den andra ensam kvar. Chillor lever såpass länge att det kan lika gärna vara så att det är den yngre som går bort först. Och det kanske inte sker förrän om tio år.

Rent krasst så är omplacering av chillor ganska hög och det är inte jättemånga som behåller sina från bebis till ålderdom. Sen finns det ju andra också såklart:)

Men i och med att de har en helt annan livslängd än kaniner, marsvin och liknande så behöver man inte tänka så.

Och de som hamnar i den situationen efter många år bestämmer sig ju då för ifall de vill fortsätta att vara chillaägare och då skaffar de en kompis till den som är kvar. Eller om de inte vill vara det, och då omplacerar de den som är kvar.

Sen kan man väl säga att de som blivit chillabitna har skaffat många fler innan den dagen kommer:)

Millchan
0

Kan ju berätta att jag skaffade två pet djur (utan stamtavla) för 6 år sen och nu sitter jag med 11st chillor och innom kort så kommer det två chillor till hit en White hane och en Black Velvet hona längtar så till att jag kan hämta dom men vi måste bygga några burar till först hihi!

Hittills har vi byggt 7 burar och vi ska nu bygga minst 2 burar till innan månadens slut!

Som Ulrika skriver så blir ju chillor väldigt gamla om inget oförutsägbart händer, vanligaste felet på chillor är tandfel och då måste man som oftast avliva det djuret och där av kan dom yngre gå bort innan den äldre, har själv fått avliva 3st chillor med tandfel och ett av djuren hade jag bara hunnit äga i mindre än en månad hon var knappt året gammal!

Men det bästa att göra för att minska risken till tandfel är att ge chillan ett bra hö och fri tillgång av det och komplitera det med ett bra pellets typ mäster eller Bello, ha en mineralsten inne i buren som dom kan gnaga på för att slipa tänderna dock ingen saltsten chillor tål inte salt och grenar!

Ett tips är att åka ut på nåt av våra utställningar till hösten och få träffa en massa jätte trevliga chilla entusiaster och få lära en hel massa, jag gjorde det för ett år sen och ångrar inte en dag att jag gjorde det och har lärt mig massor massor och fått kontakt med många goa mäniskor och en del surfar här på i fokus Flört, att besöka utställning kostar inget, däremot kostar det en liten summa att ställa ut sitt djur, icke medlemmar betalar 80kr/djur och medlemar i scaf betalar 60kr/djur!