Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1598 ggr
Magic-Love
0

Tips På Pälsvård För Chinchilla?

Hej Alla!

Jag tänkte bara höra mig lite för, hur ni sköter era chinchillors pälsar? Jag vet att de är bra på att hålla efter dem själva men nu är det så att min chinchillas päls har "skivat" sig på vissa ställen. Det märks mest när han böjer sig eller rör på sig, min fråga är; Kan man göra något för att förbättra det?

Att bada honom med vatten är ju uteslutet med tanke på pälstätheten osv.

Jag vet inte vart det har kommit ifrån, kanske har jag låtit honom bada för mycket/för lite? Där var ett tag jag tog bort sanden några veckor då jag trodde att den torkade ut hans tassar, kanske det påverkade. Jag vet inte.

Jag har hört att Wittermollen sand ska vara superbra, men hur skiljer den sig från övrig chinchilla sand och var får man tag på den i så fall?

Tacksam för lite tips.

Mvh Magic-Love

EA.Chinchilla
0

Jag håller inte på med pälsarna så mkt, men när jag köpte min hona så var pälsen skivig o jag böt till WM sand o resultatet blev en mkt fin päls :)

Nu till utställningarna i höst så tänkte jag även blanda i lite BC sand :p

EA.Chinchilla
0

Och chillorna ska ha fri tillgång till sandbadet, du kan köpa WM sand hos uppfödare, jag är en som säljer WM sand ;)

Zuzziquie
0

Som #1 skriver så beror det antagligen på vilken sand du har, för det gör så otroligt stor skillnad vilken sand man har faktiskt. Många tänker nog sand som sand men det är en hel vetenskap faktiskt. Det är till exempel beroende på vilken typ av ämne sanden består av, kornens tyngd och storlek, hur dammig den är, vilken struktur kornet har - om kornen är runda, kantiga eller skrovliga, hur kornen reagerar på smuts och skit - om de klumpar ihop sig osv osv osv, så sand är iallafall inte bara sand :)

Och ja, precis som du redan förstått så är Witte Molen sanden den bästa på den svenska marknaden och alldeles fullgod. Jag kan tänka mig att sätter du in ett sandbad med WM-sand och låter chillan ha detta någon vecka kommer du märka stor skillnad :) Rekommenderar att chillan har fri tillgång till sand, samt att du silar sanden från bajspluppar var eller varannan dag beroende på hur mycket bajs det blir, samt om det är något kiss i sanden ta bort det direkt.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Niiinah92
0

Vi gör inget med deras päls mer än då ge dem WM-sand, vi beställer på stallbyggen så tar de och beställer in en stor säck till oss, blir billigare och de säljer endast den sanden på det viset här nere på lister. Våra chillor har jättefin päls tack vara WM-sanden och de har fri tillgång till den.

baltazzarr
0

Dom flesta arken zoo butikerna har WM sand! Så gå in å fråga där ;)

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF