Bli med chilla...
Hallå!! =) Har funderat på att bli med chinchilla och har läst på en hel del men har ändå ett par frågor och hoppas på att någon här inne kan svara!
Hade tänkt mig två bebisar, helst syskon då. Vad är lättast? Hanar eller honor? Kan de bli aggressiva mot varandra?
Ska även sy egna myssaker åt dem som "hängmattor" osv…vad kan man använda för material? Med tanke på att dom kanske tuggar i sig dem? Vad ska man hänga upp dem med? (ifall de skulle tugga sönder dem och ramla ner…något slitstarkt? =)
Vad för grenar är INTE "tuggbara"? Man kan väl inte slänga in vilken gren som helst? Hittar mest sånt som är tuggvänligt men vill inte ge fel grejer =)
Sist men inte minst, har ni något tips på uppfödare i stockholmstrakten eller uppsalatrakten?
Tacksam för svar!
~mikkan
Justja, tänkte börja med att bygga bur snart. Kan man måla den utan att det är farligt för dem att få i sig?
Vad ska man använda för färg då? =)
Har färdigmålade vita hyllor redan som jag tänkte använda, går det?…vanliga såna som brukar finnas med i garderober.
~mikkan

För mig har det inte spelat någon roll om jag haft honor eller hanar ihop om jag satt ihop två bebisar. En del föredrar honor ihop och en del föredrar hanar.
Sätter man ihop två bebisar så behöver de inte vara syskon. Visst är det lättare att ta och köpa ett syskonpar som bott tillsammans hela livet, men det är ingen nödvändighet. Bara man ser till att få två stycken av samma kön såklart:)
Jag har tunnlar och hängmattor i fleece åt mina och de är fästa med metallöglor i taket.
Jag använder mest äppelgrenar åt mina men de flesta fruktträd är populära. Finns en lista här inne nånstans på vilka grenar som är bra och vilka som är dåliga. Kan leta reda på den imorgon om du inte hittar den själv tills dess.
Scaf har en lista på var deras reggade uppfödare finns någonstans. Sen så går ju transport oftast att ordna ifall man vill köpa från någon som bor lite längre bort. Jag själv bor i Göteborg och har sålt till alla hörnen av landet (och lite utanför också:)
Men vill man hälsa på och känna sig för riktigt ordentligt först så man är säker på att chillor är djuret man verkligen vill ha, då är det ju lättare att ha en uppfödare på lite närmare håll såklart.
Angående burbyggning får nån annan av forumets otroligt duktiga burbyggare svara på det. Jag har aldrig målat mina burar.
Jag är sådär jättemammig och hade inte klarat av att separera två redan innan burkompisar haha, det skääär så i hjärtat..
Ska leta upp den listan, har körsbärs-, plommon- och äppelträd här så det är vad dom kommer få! (om det nu är säkert haha ;))
Jag vill jättegärna hälsa på innan, i alla fall hämta dem själv så jag vet om vi klickar eller inte, hade varit lite surt att få hem två och sen behövt skicka tillbaks dem (vill inte omplacera något djur alls…) så jag är väldigt mån om att det blir rätt från början =)
Ska kolla upp scaf. Du har inga chillabebisar till salu? Ska trippa neråt i landet någon gång denna/nästa vecka. Hade varit kul att kolla lite…ska kolla om det finns någon i närheten också.
Såg att några hade målade burar, bara det att de hade någon slags metallremsa runt kanterna. Då bör de inte tugga sig i dem…men vill ändå vara på den säkra sidan så om någon annan vet något om det så svara gärna!!! 
~mikkan

Det är inte så ofta en chilla får två stycken av samma kön som kan flytta tillsammans. De kan ju få en ensam bebis, eller en av varje kön. Chillor får ju inte så många bebisar.
Jag har två pojkar till salu just nu. Finns bilder i denna tråden.
Vill bara flika in och säga att körsbärs- och plommongrenar inte är att rekommendera. De kan bli väldigt lösa i magen av det.
Men äpplegrenar är väldigt uppskattar så det är bara att du plundrar trädet på vad du kan komma åt =)