Funderingar ang Parning..
Hejsan!
Jag har under en tid nu lekt lite med tanken att para min hona Wilma med någon fin hane. :)
Min Wilma är väldigt lugn och snäll, hon är otroligt nyfiken och hennes syskon är väldigt framåt och nyfikna även dem.
Det jag är osäker på är hur "förstörda" chillor kan bli vid dräcktighet och efter födseln?
Wilmas ena syster, April, har en unge som är runt ett år så jag har ju sett hur hon har det och hon verkade ha väldigt svårt att gå upp i sitt hull igen efter förlossningen, dessutom så åt hon på två ungar - en missbildad och en som vi tror var helt okej , hon skulle nog även ätit upp den som hon har nu om inte vi hade funnit henne i tid. ( Hon åt troligen för att hennes mamma och andra syster försökte tränga sig in i boet - och de var självklart döda! )
Min andra fråga är vad man bör tänka på vid en dräktig chilla, Kan man bära de som vanligt eller bör man hålla på ett annat sätt? Hur mycket mer foder bör de få?
Min tredje fråga är hur det "bästa" sättet är att para? Bara släppa in de till hanen eller ska man kanske låta de få gå i en annan bur - som ingen av de bor i - eller ska man kanske släppa ut de tillsammans?
Min sista fråga är - Vilken färg skulle DU para Wilma med? Varför? Vilka färger kan ungarna få?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hejsan!
Om du besöker min hemsida så finns där en flik under "chinchilla" "i väntans tider" där finns nog en hel del svar på dina funderingar.
Ang vad för hane att para med, jag tycker det ser ut som om Wilma är beige?
Det är ju inte bara hennes egen mutation som är intressant, även vad som finns bakom. Jag är ju väldigt påstridig om att avla in ren grey i allt 
Detta för att höja kvalitén, du kanske skulle titta lite mera på Wilmas svaga sidor och då försöka hitta en hane som väger upp dessa.
Tex har man en hona med dålig täthet och textur så sätter man henne med en hane som har väldigt bra päls, bra täthet och textur.
Mvh
#1 Vad heter din hemsida? Ska verkligen kolla igenom den och se om jag hittar de jag söker efter. :)
Jo, jag tror hon är beige.. Men hon kan även vara någon form av grå för den där bilden är ganska gul..
Wilmas syskon har samma färge som henne och när de satt tillsammans var det väldigt svårt att skillja dem åt ( tur att Wilma är fetare än de andra! :D ) och Wilmas mamma är standard grå och hennes pappa är samma färg som systrarna och Wilma.
Wilmas svaga sida är nog att hon fäller otroligt mycket hår :P och att hon kanske är så "lat". :P
Min hemsida heter www.Silverklippan.se
Jag tycker att det ser ut som om hon har pigment fläckar på öronen, och även om bilden är något gul så ser det ut att vara en beige. Har hon röda ögon?
En grå chilla får inte pigment fläckar, de hör samman med den beiga genen.
Likaså röda ögon kommer bara på djur med beige gen.
Sätter man samman en grå och en beige blir det %-mässigt 50% grå och 50% beige.
Hur många år är Wilma? Vad ligger hon på viktmässigt? Har hon stamtavla?
Mvh
Jo men hon är nog beige! Hon har inte röda ögon och hon har lite pigment fläckar. :)
Jag har inte pappret här på hennes vikt men jag vägde henne för någon dag sedan och då låg hon på 600g någonting.. Ska kolla senare. :)
Hon har inte stamtavla men jag vet föräldrarna så jag kan skicka in för att få det och vi har stamtavla på hennes föräldra ( Dock är Willmas mammas borta men hon har en stamtavla - det var en som köpte henne och sedan ångrade sig och lämna tillbaka henne men vi fick inte stamtavlan tillbaka och vi har försökt nå henne.. )
Wilma är född 2008 - så hon är fyra år. :)
Jag ska kolla din sida nu och läsa igenom den. :)
Jag skulle vilja ha bruna ungar - vilken färg bör man para med då?
Hej igen,
har hon fläckar så har hon även röda ögon. Men de kan dock vara så pass mörkt rubinröda att du inte ser det som röd.
Då skulle jag se till att skicka in alla uppgifter till SCAF's stamtavleansvarige så att du har en stamtavla på henne.
Vill du ha riktigt mörk bruna så måste det till ebony (black ebony eller dark ebony) annars kan hända att du tänker på brown velvet och då får du sätta henne med en black velvet helt enkelt.
Detta garanterar inte att du får bruna ungar men det är den bästa chansen.
Mvh
#4 har själv en beige hona med en black velvet hane eftersom jag vill gärna ha brown velvet bebis men tre utav tre chillabebebisar har blivit standard färgade hihi 
#6 Haha fan vad surt. :P
#5 Jo jag kollade nu verkligen jätte noga och tyckte de såg ut som svarta men senare när jag skulle ta ut henne så såg jag att hon hade röda.. Jag som brukar ha sååå svårt för röda ögon! :P Som tex Rocket Queen - hennes ögon är exakt sådana som jag har svårt att gilla.. men men :P Bara gilla läget haha :D
Jo jag ska skicka in stamtavlorna när jag orkar, haha :D
Jag är dock osäker på om JAG är redo för en unge då de sedan är svår sålda och att de även kan bli så gamla.. Dessutom så tycker jag personligen att Aprils ( Wilmas syster ) unge är så otroligt svår att uppfostra och jag är glad att Coco har det ansvaret och inte jag :P