Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1875 ggr
jonnson
0

Lite frågor

Som rubriken lyder så har jag lite frågor kring det här med chinchillor då jag funderar på att skaffa sådana. Hur många är idealt att ha, om man ska ha alla i samma bur? Är hanar eller honor "bäst" att ha, om man inte vill ha blandade och få massa bebisar? Om man köper ungar, går det bra att ha dom i en gammal kaninbur i någon vecka? Har nämligen tänkt bygga om ett gammalt klädskåp, men om jag inte hinner fixa det innan chinchillorna fått flytta hem, går det bra att ha dom i en kaninbur, bara tillfälligt i någon vecka? Om man köper två nu tex, kan man köpa en tredje (om det är en unge) längre fram och den blir ändå accepterad av dom tidigare? Har någon här någon erfarenhet av chinchillor och hund? Har två små hundar (väger 4 kg) som helt saknar jakt/kamp instinkt. Dom är bästisar med min mammas katter och kompisens marsvin. Om man hela tiden övervakar och sakta vänjer alla vid varann, så borde det väl gå? Blir jättetacksam för alla svar jag får :)

UlrikaD
1

Två stycken är väl lämpligast att ha ihop. Antingen två honor eller två hanar.

Lättast är om man köper två bebisar eller en äldre och en bebis under 4 månader. Då brukar det inte vara några problem att sätta ihop dem.

Ibland funkar det att ha in en tredje i gruppen men ibland gör det inte det och då kan det sluta med att de två som var kompisar från början också börjar bråka. Så att ha en trio är en chansning. Det kräver också en större bur än om man bara har två.

Två chillar ska ha minimum 0.5kvm medans tre stycken ska ha 0.75kvm.

Om man vill ha fler chillor än de två man har sedan så hade jag hellre rekommenderat att köpa två till isåfall och ha en till bur. Sen beror det ju på om man har platsen såklart, men det kan bli fel om man sätter in en tredje till ett väl fungerande par, så man är medveten om det ifall man ändå vill försöka.

Angående att ha dem i kaninbur ett tag så säger jag nej. Jag har sålt chillor till folk som inte haft bur färdig. Då får chillorna stanna hos mig tills buren är klar helt enkelt.

Bråk uppstår gärna om man har djur på för litet utrymme och det är dumt att chansa tycker jag. Dessutom är ju en kaninbur alldeles för liten för djur som tycker om att skutta och klättra:)

Många chillaägare har hundar också. Sen beror det väl på hur hunden är. En del kan ha hunden lös och låta chillorna studsa omkring och klättra på hunden utan att den bryr sig nämvärt. Medans andra får rasta chillorna i rum med stängd dörr med hundarna utanför för att de inte ska jaga chillorna.

Men i bur brukar inte chillorna bry sig om en hund utanför. Om nu inte hunden är sådan att den krafsar på dörren och är jobbig mot dem såklart.

Bläcksvampen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ta chansen att visa upp bröderna söt jag har här hemma. Nyfikna och fulla av bus. Mycket hanterande. De är redo att flytta om ett par veckor! Hör av dig om intresse finns!  cawiden@hotmail.com