Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 3388 ggr
viggojecell
2012-06-19 21:02
0

burmaterial ?

har bestämt mig för att bygga en Ny bur till min chilla och är lite osäker på material.. 
någon som vet vad man kan använda för skivor ?
har kollat på OSB-skivor, funkar det ?

lägg gärna in bilder på era egna burar !Skrattande

Millchan
2012-06-19 21:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är våran första bur vi byggt, det är tre burar i en!

Sen har vi bygt en till med två burar nere och två burar upp och båda är i OSB virke, hyllplanen är vanliga brädor och längst ner i botten har vi plexiglas så det skyddar botten från kiss och utifall att en vattenflaska läcker!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Millchan
2012-06-19 21:42
0

Så här såg det ut med inredningen innan chillorna flyttade in, självklart har dom bolådor och matskolar, hängtunnlar där också!

LadyS
2012-06-19 22:55
0

Så här ser min bur ut.

Jag och min man har byggt den i MDF skivor som sen är målade.

LadyS
2012-06-19 22:57
0

Så här ser ena sidan ut inuti. Den andra ser likadan ut fast med lila tygsaker.. som du förövrigt kan se på första bildern.

viggojecell
2012-06-25 16:01
0

#1, #2 tack för svaret ! och jättte fin bur ! smart att du byggt 3 i 1, och sen att den kan användas som en byrå också ! sen undra jag bara, om du vet, om jag kan använda OSB-skivorna som hyllplan också ?Tungan ute

viggojecell
2012-06-25 16:07
0

#3, #4 kul att ni visar hur era burar ser ut !Glad jätte fin din också, och riktigt snyggt i vitt ! ser mysigt ut med alla hängmattor och tunnlar..Skrattande

Millchan
2012-06-25 19:40
0

#5 Jag rekomenderar inte att använda osb,n till hyllpland då det är lim i det, ta hellre vanliga plankor för chillorna vill gärna gnaga på allt och mina gnagar gärna lite på väggarna när jag öppnar bur dörren!

Tack för att du gillade buren förresten, vi är väldigt nöjda med den!

viggojecell
2012-06-25 21:17
0

okej, tack för tipset !

ja, det borde verkligen vara !Glad

LadyS
2012-06-25 21:44
0

Jag är väldigt nöjd med mina burar och har valt att ha MDF till hyllplan också. Visst är även mina hyllplan lite provsmakade men inte så jätte illa då jag valde att sätta ett metalband på kanten av mina hyllplan just för att de inte ska kunna tugga i sig så mycket av dem =)

viggojecell
2012-06-25 22:27
0

"det borde NI verkligen vara" ska det ju självklart va !Glad

men det är ju jätte smart med metallband på kanterna, det kör nog jag också på faktiskt ! Flört

tack så mycket för tipsen !

Zuzziquie
2012-06-25 22:27
0

#5 Som sagt, om du vill ha hyllplan i MDF, OSB, spån, plywood som alla innehåller lim bör du sätta metallband längs alla kanter för att de inte ska komma åt och gnaga!

Personligen tycker jag att det är enklare att bara köpa vanliga obehandlade plankor i olika tjocklek och använda som hyllplan just eftersom de är gnagvänliga :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

viggojecell
2012-06-25 22:41
0

ja, det blir ju klart enklare så!

men nu är hyllplanen uppsatta så det blir metallbandFlört

Millchan
2012-06-26 13:01
0

Hoppas du lägger ut en bild på buren när den är klar, alltid kul att se hur folk bygger sina fina burar!

Millchan
2012-06-26 13:03
0

Kom på en grej, lite tjockare äppel/päron grenar är ett tips att fästa i buren och chillorna tycker verkligen om det!

Mina chillor tycker det är mums och så kan dom ju hoppa på dom också Flört och så är det ju bra för deras tänder också!

viggojecell
2012-06-26 22:17
0

absolut gör jag det !Skrattande

klart ska jag ha det ! men hur gör du då, sätter du in dom i buren direkt, eller låter du dom torka eller nåt ? behöver man tvätta dom ?

och som sagt tack för tipsen, kul att du vill dela med dej av dem !Glad

Millchan
2012-06-27 12:30
0

Jag har lagt in grenarna direkt utan att torka dom däremot har jag putsat dom från lava på dom grenarna det har funnits så gott det går!

Vi har skruvat fast grenarna, var bara noga med att det inte sticker ut nån skruv nånstans!

viggojecell
2012-06-27 19:44
0

okej !Glad tack igen !Flört