Många frågor om chinchillan :)
Hejsan, jag gillar chillor jätte mycket.
Men vet inte riktigt hur de är och hur man tar hand om dem.
Jag har läst/läser många artiklar men jag får ändå inte svar på allt.
Jag vill gärna skaffa chinchillor i framtiden, ungefär om 2-6 år.
Jag känner att jag är bered att lägga ner mycket tid på dem.
Här är lite frågor jag vill ha svar på :)
1. Bits chinchillor?
2. Hur städar man buren?
3. Finns det någonstans man kan gå och träffa chinchillor? :)
4. Hur mycket tid kräver chinchillor om dagen?
5. Hur mycket i månnaden kostar din chilla flock i månnaden?
Jätte tack för svar :)
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
1. Bits chinchillor?
Nej det gör de inte om det inte är väldigt rädda djur! De kan smaka lite på tex nageln, men normala och friska djur brukar aldrig bitas överhuvudtaget!
2. Hur städar man buren?
Man kan göra lite olika, jag brukar sopa av alla hyllorna från bajspluttar samt sopar ut allt bajs och spån med en liten sop: http://www.ikea.com/se/sv/images/products/blaska-sopset-litet__0097725_PE238542_S4.JPG En sån här brukar jag använda. Därefter så fyller jag på med nytt spån i botten igen.
Sen vid storstädning (brukar göra det ungefär en gång i månaden) så städar jag ur noggrannare och dammsugar och tvätta av buren invändigt. Tvättar vattenflaskan noggrannare med diskmedel osv.
3. Finns det någonstans man kan gå och träffa chinchillor? :)
Beroende på var du bor så finns det kanske någon uppfödare i närheten av dig som du kan fråga om du får hälsa på? Var i landet bor du tro?
4. Hur mycket tid kräver chinchillor om dagen?
Den där frågan är väldigt svår att svara på, precis som med alla djur så blir den med social och trevlig ju mer man håller på med den.
5. Hur mycket i månaden kostar din chilla flock i månnaden?
_Väldigt bra fråga, dessutom har jag ganska många… Men om man bara har en - två chinchillor och köper en stor spånbal, hö från bonde samt köper pellets & sand från en uppfödare så skulle jag kunna gissa på att man hamnar på mellan 60-80kr kanske? (om man inte köper något annat än det mest nödvändiga då)
Här tror jag att jag lägger ca 500-700 på "måste-ha-saker" (spån, hö, sand & pellets) men sen tillkommer det enmassa annat också (i mitt fall, medlemsavgifter, registrering av stamtavlor, veterinärbesök, utställningar (anm. avgift & bensin), nya tillbehör till burar m.m)
Det som är det dyraste med chinchillor är väl inköpet av djur och bur. Samt att man alltid måste ha sparade pengar för att vara beredd att åka till veterinär om det skulle behövas för det kostar tyvärr väldigt mycket._
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Tack så mycket för svaret susanna! 
Jag bor i norra småland.
Jag hade tänkt besöka en skola där de har chillor, då kanske jag kan se hur de är osv. :)
Jag vill ju helst träffa några chillor inan jag köper egna. För att vara säker på att de passar mig. ;)
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/