Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 934 ggr
Chieko
0

Funderingar kring att skaffa chinchilla

Blev sugen på att skaffa chinchillor (igen, är det från och till sedan länge :P ) när jag såg en annons på blocket. Han skänkte bort sina chillor :/ bur ingick… Så jag skickade iväg ett mail med frågor om hur gamla de var, varifrån de var köpta samt storlek på buren och lite så. Jag som djurälskare skulle aldrig skänka bort djur, tänk vem de kan hamna hos…

Men jag har lite frågor! Jag måste nämligen övertala en sambo också om att chinchillor är roliga djur att ha (vi har en kanin men han tvärvägrade hamster). De är skymningsaktiva, vilka tider brukar era chillor vara igång och sociala? Det står att det inte går att få dem rumsrena, innebär det att de även kissar utanför buren om man har dem ute för aktivering? Hur mycket klättrar de i inredningen hemma? Gardiner? Går det att hålla dem inne med kompostgaller? (Tänkte ha dem i köket till att börja med, men har ingen dörr dit. Kompostgallret skulle då bara vara som hjälp så de stannar i köket med mig). Är de snälla? Kaninen bor också i köket så de skulle umgås när chinchillorna är ute.

Fint hö har jag hemma redan, det äter ju kaninen. Och till honom har jag toalätt, det stod det att chillor kunde ha också så det är ju praktiskt. Även grenar tuggar de av samma slag. (Jag tänker inte ha dem i samma bur, men det är ju ändå skönt att slippa köpa hem tusen olika saker!)

Tacksam för svar och även allmän fakta om hur det är att ha chinchillor!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

UlrikaD
0

Vet att det finns folk som har kaniner och chillor ihop, men jag skulle inte rekommendera det.

Och då förstår jag att du inte menar ihop i buren, utan ihop på golvet. Chillor har ett väldigt känsligt skelett, just därför man t.ex inte ska ha dem i koppel och se till att inte tappa dem.

Kaniner kan ju få sina glädjeskutt och kommer en chilla ivägen för en kanins baktassar så kan det nog gå illa.

Däremot att ha dem ute separat går ju.

Kompostgaller hoppar/klättrar de över. Om det inte är väldigt lugna och sävliga chillor.