satte i halsen?
Min chilla har börjat ha konstiga rörelser för sig när han får godis av mig. Han tar dem i tassarna och tuggar i sig men plötsligt börjar han tugga med stor mun och svansen börjar svänga snabbt åt olika håll och så rycker han till. Det går över på några sekunder men det har skett nu i två dagar men bara när det gäller godis som russin, solrosfrö t.ex och inte vanliga pellets. Råkar han sätta i halsen eller vad tror ni det kan vara?

Om det gäller russin så fastnar det lätt i tänderna på dem. De kan då öppna munnen större och göra grimaser för att få loss det.
Har aldrig gett mina solrosfrön, men kan tänka mig att skalen kanske fastnar på samma sätt?
När jag hade chinchilla fanns inte de matrekommendationer som finns i dag. Han livnärde sig på solrosfrön, pellets, mandlar, hö och ibland en knäckemacka eller russin. Till 70% åt han solrosfrön och mandlar. Han hade inte några problem med magen eller päls vad vi kunde se och han blev 15 år.
Jag tror att dagens matrekommendationer är lite överdrivna. De är säkert inte grundlösa, men att chinchillor har problem att skala solrosfrön eller att äta russin låter mer som något påhittat.

Vem har skrivit att chillan har problem med att skala solrosfrön eller äta russin?
Saker kan fastna i tänderna, även på oss människor. Då är det ett sätt att få bort det så som TS beskriver.
Ja men jag vet ungefär hur han göra när det fastnar saker i tänderna och då använder han ofta tassen för att pilla sig i munnen. Men det jag reagerade starkt på var att hans svans började borsta jättesnabbt och det såg mer ut som han skulle kräkas eller nåt. Och det spelar ingen roll om han fick något "torrt" eller något "mjukt". Ville bara höra om någon annan varit med om samma sak, just nu har han slutat "kvävas" och äter normalt.