Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1715 ggr
Creation
0

Allmäna frågor + negativt?

Min pojkvän har funderat på att skaffa chinchillor ett tag nu. Vi har båda läst runt här på iFokus, men lite frågor har dykt upp. Mest å hans vägnar tänker jag därför skriva här nu. :)

Ett område han funderat över är detta med att de måste få vara utanför buren minst en timme per dag. Han kan vara borta hemifrån upp till 3 dagar i veckan och känner inte att han kan lita på att någon annan kan hålla uppsikt över chinchillorna under dessa dagar. Kan det räcka med att chillorna får vara ute fyra dagar i veckan och kanske lite längre varje gång?

Och att de utöver detta bor i en ganska stor bur(en "garderobsbur" hade vi tänkt). Vad är egentligen en bra, stor bur för två chinchillor, till måtten? Blir typ 0,5-1kvm och ca 2 m högt bra?

Vad ska ett lämpligt sandbadkar ha för mått? Hur höga ska sidorna vara för att det inte ska sprätta ut för mycket sand? Vad har ni för sandbadkar?

Sen, finns det några skillnader i temperament/skötsel emellan de två olika könen? Vad är era erfarenheter?

Utöver detta skulle han gärna vilja höra främst de möjliga negativa sidorna med chinchillaägandet(vet redan ett antal, men ni kanske har något tillägg vi inte tänkt på). :-) Killen vill veta vad han ger sig in i, så att säga. Men positivt välkomnas förstås också ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

UlrikaD
0

Det första jag undrar är över ifall någon är hemma hos honom när han är borta. Är han borta tre dagar varje vecka med bara någon som tittar till dem varje dag så tycker jag inte det är lämpligt att skaffa djur nu.

Chillor och andra smådjur är sällskapliga av sig. Och att vara borta över en helg någon gång då och då är ju såklart helt ok, om man har någon som tittar till dem. Men ska man regelbundet vara borta flera dagar i veckan så är det ingen bra idé.

Saker och ting kan ju hända också, vattenflaskan kan ramla ner, de kan fastna någontstans i buren, de kan ramla och skada sig. Och då tar det lång tid innan någon hittar dem.

Creation
0

Ja, förstås är någon hemma hos honom när han är borta. Han har sin mor och sin bror som kan titta till dem, mata och så under dagen, men de kanske inte orkar hålla uppsikt just när chillorna springer av sig. Chillorna kan få springa av sig i ett rum om ca 2x1,5 m, men i ett större rum kan det vara svårt när han är borta.

Vill också förtydliga att det är upp till tre dagar på en vecka han kan vara borta hemifrån(uttryckte mig kanske lite klumpigt där). Vissa veckor är han hemma alla dagar, men snittet ligger väl på ca 1½ dag per vecka som han skulle behöva låta sin bror eller mor hålla koll på dem.

Creation
0

Dubbelt

ejma
0

Din pojkvän har säkert redan tagit beslut, men jag svarar ändå. Det går säkert bra att ha dem i bur några dagar i sträck, men de blir glada av att få springa på större ytor än 2x1 meter. Har ni sett en chinchilla springa? De har långa bakben och har ganska långa "steg" när de springer. 4x4 meter med fria ytor tycker jag är minimum.

Har man inte tid för en hund har man inte heller tid åt en chinchilla. De kräver så pass mycket umgänge för att må bra.