Chinchillor och katter
Hur funkar chinchillor med andra husdjur?
Våra katter ÄLSKAR tex. marsvinen :))
Marsvinen har stora lådor (utan galler) som katterna ofta lägger sej i. Marsvinen blir väldigt glada när de får besök och kurar ihop sej hos katterna :))
Hur det funkar är helt individuellt beroende på chillornas personlighet och kattens. Men att ja de tex lösa tillsammans skulle jag inte rekomendera. Jag själv har både katter och chillor. Chillorna störs inte av att katterna lunkar omkring i hemmet så länge de själva sitter i sin bur, men katterna tillåter jag aldrig vara i närhetem då jag har chillorna lösa. Det känn som en onödig risk att ta.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Att ha chillor i burar och katterna utanför är absolut inga problem. Att låta några av mina katter lukta på chillan när jag har den i knät är heller inte problem.
Men skulle jag släppa en chilla lös och den började springa så har jag minst två katter som skulle attackera och ta den direkt.
Så ingen utevistelse för chillorna med katter i samma rum.
Tack för era svar!
Tanken är att ha chinchillorna i ett annat rum än marsvinen. Men då störs de inte av att det går förbi katter i alla fall :)

Allting beror nog på hur katterna är som individer. Jag har ju en som jag haft i 14 år, hon är ju uppvuxen med chillor. Hon sitter utanför, nosar lite på dem och de nosar tillbaka. De flesta andra gör likadant.
Men sen har jag några jourkatter som levt sitt liv ute och inte fått tillräckligt med mat. De kan försöka med tassen att vifta lite och det är de jag aldrig skulle låta träffa någon. De har sina gamla instinkter kvar att de måste jaga för maten.
Men mina "vanliga" soffpotatisar skulle inte röra någon av dem om de så sprang rakt över dem.
Men för att inga misstag ska ske så har jag helt kattfritt i chillarummet istället:)
Hmm…min tanke va att ha en dörr att stänga till när de är ute och springer fritt några timmar per dag.
Går inte att stänga till om marsvinen…
Försöker skaffa mej en bra plan (och gärna några reservplaner) innan chillorna kommer hem.
Sen undrar jag om det är ok att kastrera hanen med tiden…och vad det i så fall kostar…jo, jag undrar över en massa annat också, men just nu räcker det med svar på detta ;)
#5 vad jag förstått det som så kastrerar man inte gärna sina chillor eftersom det är för stor risk att det avlider av narkosen eller hur det nu var.
Ok!? Så man kan bara ha samma kön tillsammans då? Ja, om man inte vill ha en massa ungar vill säga.
Ja samma kön är nog att föredra. Men alla har olika åsikt om det där med kastreringen. Så jag överlåter nog det till någon med mer erfarenhet om just kastrerade chillor, jag själv utgår bara från vad jag hört och läst tidigare.

Många rekommenderar att man kastrerar chillor och det är bättre än att ha samkönade par ihop.
Andra säger tvärtom. Jag har själv bara hona+hane (avel) eller samkönade par ihop som inte sitter i avel. Aldrig några problem.
Men om man ska kastrera sin chilla så är det viktigt att de inte söver med spruta. Det måste man alltså fråga om innan. Det är narkosen som chillor har svårt att klara. Söver man med gas så brukar det funka.
Finns ju många kastrerade chillor så det funkar ju bevisligen:)
1500kr kostar det på blå stjärnan i Göteborg iallafall.
Fast om alternativet är att chinchilla hanen skulle få leva resten av sitt liv ensam för att man inte vill/har möjlighet att ha fler djur än de man har, så skulle i alla fall jag ta chansen med en kastrering. Man får helt enkelt kolla upp och fråga runt efter någon veterinär som är duktig på just narkos av smådjur.
Det bästa alternativet tror jag ändå är att skaffa två av samma sort redan från början, då blir det ju garanterat inga ungar. För är "olyckan" framme så kanske du inte hinner kastrera förren det är försent…
Visst är det idealiskt att skaffa två samtidigt av samma kön. Men jag har blivit erbjuden en hane som levt ensam i två år (är nu 4år) och en hona på 2 år som varit själv ett halvår…från två olika håll!
Har länge velat ha just chillor…och fick lite ont i hjärtat av alla dessa som lever ensamma! Så varför blunda för dessa då och satsa på yngre individer, när jag egentligen inte är ute efter avel…
Tänker jag fel eller??

Man skaffar ju de djuren som passar en själv bäst såklart. Men skaffar du dessa två nu och kastrerar hanen så behöver du två stora burar åt dem för det tar några veckor efter kastrering innan du kan sätta ihop dem.
De kommer att ha var sin stor bur i väntan på att burbygget är klart och samtidigt kan de vänja sej vid varandra :)
Tycker min plan verkar bra…både för mej och dem! :)

Tycker också att du har en bra plan på gång:)
Men hitta en bra chinchilla-veterinär. Det är guld värt i många lägen.
Har tänkt tanken ang. vet också…nån som kan chillor och har lite erfarenhet.
Ska ringa grann-staden i morgon och höra. Vet att det finns en ny från Gbg som kan smådjur…hoppas hon är bra på dessa också! :)

Vart bor du nånstans?
Lidköping…men kommer från Gbg!

#17 Ok. För det finns veterinärer som kastrerar chillor i Göteborg, på Blå Stjärnan och sen finns Cecilia Trädgårdh på Fågelkliniken i Skåne.
Men ring och prata med din veterinärsklinik. Men säger de att det går lika bra att söva med spruta så väljs bort dem. För då vet de tyvärr inte vad de pratar om.
Ok…tack för ditt tålamod med mina frågor!!
Vet att i Skara finns folk som jobbat på Blå Stjärnan i Gbg och även en i Lidköping! Ska fråga runt i morgon :)
Det får blir kastrering i Gbg på Blå Stjärnans exotiska avdelning, känns mycket säkrare så!
Vågar inte riskera nåt när svaret i Skara löd: Det brukar gå bra…för det mesta!
I Lidköping fanns ingen specialutrustning för sådana här djur alls.

#20 Oj, vilket svar. Då hade jag sprungit för livet åt andra hållet.
Den enda chilla jag kastrerat, var på Blå Stjärnan. När jag hämtade honom var han precis som vanligt. Han verkade inte ens påverkad.
Han kastrerades för han skulle bli sällskap till en äldre chilla på 8 år som aldrig haft sällskap innan. Så det var ju ganska viktigt där att det inte blev bebisar.
Jag har kastrerat 2st på Blå stjärnan i Gbg, kan verkligen rekommendera veterinär Bo Runsten!
Även för dom så betedde de sig precis som vanligt dagen efter.