Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 2111 ggr
cinna
0

Burfrågor - igen...

Vilka mått rekommenderar ni för bolåda i buren?

Edit - Skrev fortare än jag tänker - hittade måtten för bolåda på JBVs hemsida: 30x25x20…

Kom då på ytterligare än sak: Antal bolådor? Har för mig jag läst att det ska vara flera om man har flera djur… eller är det antalet hyllor jag misstar det för?

Vad använder ni som sandåda? Mått och material?

UlrikaD
0

Bolåda får jag nästan hoppa över för det är få av mina som har de. De käkar oftast upp dem. Men de som har brukar ha sådana som är för kaniner.

Annars har jag hängmattor och hängtunnlar i fleece i alla burar. De sover antingen där eller på en hylla. Har aldrig sett någon sova i en bolåda. De kan vara kul att hoppa på emellanåt men inget annat.

Sandlådor har jag antingen sådana som finns på Fäboden, vita med tak. Eller så har jag zinklådor som egentligen är gjorda för att plantera blommor i. De är stora och stadiga.

Allt som är relativt högt så inte sanden skvätter ut och stadigt så det inte välter på nån annan chilla funkar.

Anne.K
1

Jag har 2 bolådor i buren (1 bolåda per chilla) . dessa är inbyggda i buren (buren är ett hemmabygge) så det blir inte uppätna eller liknande. Och mina chillor vistas väldigt mycket i sina bolådor.

När jag valde antalet bolådor att bygga in i buren så gick jag efter rekomendationer (tror det var JBV's rekomendationer) som är att man ska ha tillräckligt många bolådor som täcker antalet individer som bor i buren. Och eftersom jag har två chillor så byggde jag helt enkelt 2 bolådor :P

Det jag använder som sandlåda i buren är en jätte stor metallskål som min sambo har försänkt ner i ett av hyllplanen i buren. Nu kan jag inte måtten på skålen såhär direkt ur huvet. Men den är iaf tillräckligt stor för att en chilla ska kunna rulla sig utan problem, men ibland knölar sig båda två ner i den samtidigt :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

LadyS
0

Jag har också bolådor/hus till mina. Jag har köpt mina från märket TRIXI och är super nöjd. Precis som mina djur verkar var.Mina djur tuggar glatt i sej dem och sover gärna i dem eller på dem.

Har än så länge bara behövt köpa ett hus till den ena buren… och är inne på mitt andra i den andra buren. Första köptes i Mars förra året och köptes andra huset till den andra buren köptes i september.

Hur länge de vara beror på hur glada djuren är för att käka upp dem =) Men ser hellre uppätna hus en dåliga tänder ;)

Men som UlrikaD skrev lite längre upp så är både hängtunnlar och hängmattor väldigt popis. Eller varför inte en hängkub som mina gärna stutsar in och ut i =)

Hoppas du hittar någon som passar er =)

cinna
0

Tack för era svar. Allihopa! Glad

Hängmatta är definitivt på G, och hus får vi se hur vi gör med då…

Sandbad tar jag en titt på Plantagen/IKEA/Biltema efter, åtminståne till att börja med.

Zuzziquie
0

Jag måste bara inflika att jag personligen inte gillar Fäboden-typen som har ett välvt tak som sitter fast. Tycker att de är så svåra att både sila sanden ur och även tvätta ordentligt.

Leta efter en plåtlåda / zinklåda - tycker jag nästan är det bästa! Gärna att den är lite tung så de inte välter den!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Millchan
0

Haha, jag älskar fäbodens sandbad med välvd tak, mina chiller både badar i den och använder den till bolåda!

Sen håller den mesta sanden inne i sandbadet och inte i spånet ;)

Har en i varje bur, alla 7 burar ;)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem