Chinchilla som bits!
Det är så att jag har köpt en chinchilla i andra hand. Han har haft en jätte liten bur och har suttit själv.
Vi har haft honom i ca 3 veckor, men det är inte så lätt att göra honom tam för han bits! Visst får jag klappa honom ibland men han bits rätt ofta. Vi har köpt en stor bur åt han nu men han är fortfarande arg. Han har tydligen bitit dem förra ägarna också.
Jag behöver vekligen tips på hur jag kan få honom tam. Kan ju inte ha en chinchilla som ska bitas hela tiden och vill verkligen inte avliva honom men vad ska man göra då?
Jätte tacksam för svar

I vilka lägen bits han?
När ni försöker klappa honom, ta i honom, flytta honom, eller när?
Bits han även när ni sträcker in handen för att fylla på matskålen osv.
Hur är han i storlek, har ni någon koll på hans vikt? Vet ni om han väger lika mycket nu som han gjorde när han kom till er.
Äter han och dricker som han ska? Även ordentligt med hö och inte bara pellets.
Ser det ut som om han har lätt för att äta, eller ser det ut som om pelletsen smular sig.
Visst kan en chilla bitas för att den är arg, sur eller blivit illa behandlad. Då kan det ju ta ett bra tag att vinna dess förtroende och bits den vid kontakt så bör man låta den vara ifred och bara prata med den. Men prata med den massor, och sitta med den jättemycket. Samt se till att du är en positiv "sak" för chillan. Någon som är rolig, någon som ger den något gott. Aldrig gör någonting negativt utan bara är en positiv person.
Då kan det vända, men då pratar vi inte veckor då pratar vi månader.
Det andra scenariot är ju då att han kan vara sjuk. Han kan ha ont någontstans. Det kan göra ont vid beröring och då gör han allt för att slippa bli petad på, och vad kan en chilla göra egentligen? Jo, bitas.
Den kan ha ont i magen, någonting kan vara fel invärtes. Den kan också ha problem med tänderna, därför jag frågade om ätproblem och vikt.
Så det är lite upp till dig att luska ut varför han bits ochfå honom att ändra det beteendet.
Var bor du någonstans? Tänkte om du bodde i närheten av någon uppfödare som kunde komma och kika på honom.