Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1579 ggr
[Uggladyrkaren]
2012-04-27 20:49
0

Trött chilla

Hej! Min chilla har fått springa en/två gånger om dagen på mitt rum men de två senaste dagarna har han inte velat springa omkring på rummet. Han har verkat trött och bara velat sätta sig under sängen eller under bokhyllan och sova. Och då har jag ändå väntat till klockan 8 på kvällen men fortfarande har han inte varit pigg. Är det normalt att det finns perioder då han är så pass trött eller borde jag ta det som ett tecken på att han kanske börjar bli gammal /sjuk? Han är ca 8 år. Det har varit några grader varmare de här dagarna med, kan det vara temperaturförändringen som har med tröttheten att göra?

UlrikaD
2012-04-27 21:51
0

En chilla kan bete sig tröttare i perioder utan att det är något farligt.

Det du bör hålla koll på är hans vikt så han inte tappar, samt att han äter och dricker ordentligt.

Tycker du att det håller i sig länge så kan det ju vara värt en tripp till veterinären för en koll. Men just att han äter och dricker som normalt är ju viktigast.

[Uggladyrkaren]
2012-04-27 22:15
0

Okej, tack! Ska se till att väga honom! :) Han har druckit och ätit ganska normalt och han är ju pigg på natten så jag hoppas det är något tillfällligt.

CatchFatch
2012-04-28 15:54
1

Vet att många chillor ändrar deras "pigghet" efter vädret. Tex om det är grått och regnit inne så brukar de krypa in i boet. Vet flera som annars är jätte hoppiga och har myyycket energi som även de helst stannar i boet om det är tex för varmt, för kallt eller regnar.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se