Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2110 ggr
[Uggladyrkaren]
0

Kissar utanför buren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min hane får regelbundet springa av sig på mitt rum och han är alltid lika ivrig att få komma ut och hoppa upp i knäet och gnaga på diverse böcker och öva på sina skutt och hopp. Problemet är att han har kissat i min säng och på hundens sovkudde på golvet. Jag har buren öppen hela tiden så om han hade behövt kissa så har han kunnat hoppa in i buren och kissa på spånet i buren. Han har inte direkt gjort detta innan sådär och undrar vad som kan vara fel? En gång har jag till och med sett honom göra sig beredd för att kissa i sängen och jag har tagit honom till buren men han har bara hoppat ut för att istället kissa på kudden. Kan man göra något?

UlrikaD
0

Ta bort det mjuka han gillar att kissa på.

Tydligen är det väldigt skönt och behagligt att sätta sig precis där. Så ta bort de sakerna när han är ute.

Menar naturligtvis inte att du ska ta bort din säng, men lägg någonting annat över så länge han är ute.

Oftast betyder det inte mer än att de har upptäckt att det är mysigt att kissa på mjuka saker men ibland kan det ha med att göra att det gör ont att kissa. Men det ser du nästan på dem. Ser de ut som vanligt när de kissar så är det sällan några problem. Men låter de lite och kanske sitter i konstig ställning då kan det göra ont.

Men oftast är det ingen fara, men kan vara bra att hålla ett öga på ändå för säkerhets skull.

Söt chilla förresten:)

[Deniise]
1

En utav mina gjorde ungefär likadant som din för ca 1 år sen.
Satte då ut som en toa åt honom med spån i på golvet när han var ute, tog lite utav spånet i buren så han skulle känna att där var hans
"kiss-ställe", funkade jätte bra.
Han kissade där i varje gång han var ute.
Efter 2-3 veckor tog jag bort lådan & då sprang han in i buren till spånet istället varje gång han skulle kissa.

Så pröva det, kanske funkar lika bra för din också! :)

[Uggladyrkaren]
0

#1 Tack för tipset! Han har inte verkat ha ont utan han bara lyfter lite på svansen som vanligt och kissar som vanligt. :P Får jag fråga om någov vet vilken slags färg kisset ska ha? Orange, gul, mörkorange? 
Han tackar för komplimangen! ^^

#2 Tack! Det ska jag prova! :) För tillfället har han inte kissat mer utanför buren men man kanske kan ha en sån toa - låda ute iallafall, ifall att! :)

CatchFatch
0

Om det är så att det är det mjuka som han är ute efter, alltså tex kudden, så kanske du kan skaffa en liknade liten kudde åt honom som är ungefär lika mjuk och vira en filt runt den. Eller kanske bara ett lakan som du viker ihop så det passar en hylla, om du inte redan har filtar på hyllorna? :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Uggladyrkaren]
0

#4 Jo det är klart, det har inte hänt på några dagar nu faktiskt men tack så mycket för tipset!