Ska skaffa Chinchillor vad tycker du ??
Hej jag är en liten skojsig pojk :)
Nu har jag bestämt mig att skaffa Chinchillor men jag kan inte bestämma mig.
Först ville jag ha en kille och tjej men man kan ju inte ha de tillsammans så ofta det blir bara barn barn och ännu mer barn :)
Så då kom jag på.
Kan jag skaffa 2 bröder och efter ca 1 år skaffa en tjej?? alltså i en helt annan bur med tjejen.
Kan man då sätta ihop en pojk och tjej ?
Snälla hjälp mig ! // En liten skojsig pojk :)

Du kan aldrig ha två hanar och en hona ihop. Då kommer de att slåss om honan och det kommer inte att sluta väl.
Har du aldrig haft chillor förut rekommenderar jag dig att hälsa på folk med chillor först för att se ifall det verkligen är ett djur för dig.
De lever i upp till 18 år så det är bra om man vet att det är ett djur man kan tänkas ha så länge.
Sen skaffar man två stycken av samma kön och under tiden läser man på om avel och genetik. Har man funderingar på avel så bör man då skaffa två chillor med stamtavla och bra sjukdomshistorik.
Känner man sen längre fram att man nog skulle vilja prova på det här med avel då kan man ju införskaffa en hona. Återigen då med stamtavla och bra sjukdomshistorik och i en färg som passar till den hanen man tänkt att använda.
Men skaffar man en bebishona så får man då vänta tills hon är ett år gammal innan hon kan sättas i avel. Och under tiden bör hon ju då ha en kompis så då blir det två honor:)
Om man inte bestämmer sig för att köpa en vuxen hona som passar. Det kan ju dyka upp ibland det med.
Men det krävs lite trix och planering inför avel och det är viktigt att man känner till hur djuret fungerar först innan man ens funderar på det.
Ja det var det som var tänkt :)
Min kompis har en chinchilla och jag är ganska mycket där och gälper den nu :)
Så chinchilla har jag bestämt mig för att skaffa i höst hos uppfödarn Anneli i Nynäshamn. Då ska jag skaffa 2 bröder :) och ha det nått år innan jag börjar tänka på avel :)

Vad heter uppfödningen och vad är det för färger du har tänkt dig:)
Amorinas i nyseshamn :) Jag har inte riktigt bestämt mig för färger än ( långt kvar ). Jag vet inte så mycket om färger och prisklasser så det skulle jag behöva hjälp med :) kan någon hjälpa snälla :)!
Annars så blir det nog några i medel klassen på priser :)
Uppskattar hjälp :)
Är bara lite nyfiken. Varför ska du avla på chillor? Har du några mål ännu? :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja jag vet… Jag tänkte lite för fort :) Ska inte avla på dem :) Ska skaffa 2 killar i violett tror jag :) Sen får vi se efter några år :)
#6 det är bra :) att vänta är vettigt, speciellt om du inte ägt chillor innan ens. då kan det vara bra att vänta några år och använda tiden till att läsa på ordentligt och känna efter och ta reda på vad det är du vill :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Men om du har kontakt med Amorinas så kan du ju prata med henne. Då får du ju svar på alla dina frågor direkt. Och hon känner ju sina chillor bäst också, och vilka priser hon har.
De flesta uppfödare tar ju ca 1500kr styck för sina bebisar, men en del kanske är lite billigare och några lite dyrare. Sen beror det ju på, det kanske finns andra som inte är bebisar till salu och då kan det vara andra priser.
Aaa :) Tack för svaren :)