Nybörjare behöver lite hjälp! =)
Heeeej =) Jag är en nybörare på chinchillor och ska skaffa de söta sakerna till höst :)
Men först måste ni hjälpa mig med lite svar :)
1. Vilken sand till baden rekomenderar ni ??
2. Bygga egen bur eller köpa i afärn/beg??
3. Vilken kombination rekomenderar ni ?? ( alltså kille-tjej kille-kille osv )
4. Vart kan man köpa beg burar ? (stockholm)
5. Vilka pellets rekomenderar ni ??
6. Hur många kan de vara i samma bur eller beror det på storleken ??
7. Något tillbehör ni rekomenderar??
8. Något märke man ska akta sig för ?? ( tillbehör/burar/mat m.m )
Tacksam för hjälp =)
1. Vilken sand till baden rekomenderar ni ??
Witte Molen badsand för chinchilla är bra kvalite på! :)
2. Bygga egen bur eller köpa i afärn/beg??
Det bästa är nästan att bygga en egen ( enligt vad jag själv tycker) eftersom då kan du göra den precis så stor som du vill och inreda den som du själv vill! :)
3. Vilken kombination rekomenderar ni ?? Kille/tjej funkar ju om man kastrerar hanen ( annars får dom ju ungar) Tjej/tjej funkar brukar också funka bra sålänge det inte finns nån hane att bråka om och kille/kille funkar med så tror det är lite hur man själv känner och tycker! Det bästa är ju att köpa kullsyskon så brukar det oftast inte vara några problem. Sålänge chillorna trivs med varann
4. Vart kan man köpa beg burar ? (stockholm) Kan man alltid kolla på blocket eller här på iFokus eller andra annonssidor. :)
5. Vilka pellets rekomenderar ni ?? RENT pellets, och inte massa fröblandningar med feta fröer och annat. Bra pellets är Bello Chinchillapellets, Witte Molen Chinchillapellets, SCAFs chinchillapellets, Sen ska dom ju ha fri tillgång till hö av bra kvalitet och friskt rent vatten! :)
6. Hur många kan de vara i samma bur eller beror det på storleken ?? Hur många som kan vara i en bur beror på hur stor den är men ungefär 100*100*50 (H-L-D) brukar man säga är minimum för 1-2 chillor men ju större desto bättre, jag brukar ta det lagliga minimummåtten och dubbla så vet man att dom har plats att röra på sig m.m.
7. Något tillbehör ni rekomenderar?? Varje chilla ska alltid ha en egen bolåda så det slipper bli bråk om man har flera, hängmattor brukar också vara omtyckt och grenar som dom kan slipa tänder på! :) Massa hyllor och man kan även ha tunnlar att springa i..
Tack så hemskt mycket för svaren =)<3
Inga problem! :) Jag är också nybörjare som försöker lära mig så mycket som möjligt så det finns säkert fler som kan bidra med bättre svar men detta var det som jag kunde bidra med! :) Ett tips är att läsa så mycket du kan här på iFokus för det finns jättemånga som är så himla duktiga! :-)