Dålig päls
Jag har nyligen köpt ett par chinchillahonor (av KråkansFåglar http://chinchilla.ifokus.se/discussions/4f383a0ed3b4fd46ad001b42-saljes-2st-chinchillahonor) och den ena har lite dålig päls. Utöver att aktivera dem och hålla koll på dem (utifall att den dåliga pälsen beror på pälsbitning) och att ge dem en fin sand (WM), vad mer kan man göra? Något man kan ge dem att äta som innehåller någon vitamin bra för päls, eller något annat tips?

Du ser oftast om det är dålig pälskvalité eller pälsbitning. Pälsbitning är ju stora hack i pälsen. Antingen biter de sig själva eller så är det burkompisen som biter den andra.
Det är hack där och där - speciellt vid midjan (hennes kompis kan tydligen bita lite, men jag har ännu inte sett det) men pälsen är tunn och lite matt över hela kroppen. Tänkte om det fanns något man kan göra för att få tjejens päls "fylligare". Jag tycker så väldans mycket om hennes färg, tror hon skulle bli ursöt med lite "livligare" päls. (lite konstiga ordval, men kan inte komma på något bättre) Hon är ju bara för sällskap, så pälsen är ju inte jätteviktig, egentligen :) men om den dåliga pälsen skulle bero på någon sorts misstrivsel så vill jag ju åtgärda det…

Om det är hack här och där och kompisen biter så är det ju inte så bra. Då är det ju kompisen som inte mår så bra istället.
Många säger ju att pälsbitning kan försvinna med bra aktivering, en del säger att det är ärftligt.
Angående att få en päls överlag i gott skick så är det ju en bra sand som är grunden och det har du ju. Att ge vetegroddar kan också ge finare päls.
Den kanske behöver kammas igenom ifall det är död päls som ligger och inte har lossnat riktigt.
Men det viktigaste är nog att komma underfund med vem som biter vem och få det att upphöra.
Okej, jag ska hålla extra koll… Jag har ju bara ägt de i fyra dagar, så jag har ännu inte hunnit få mig en uppfattning om hur det är… Vet inte riktigt om bita det bara skedde innan de flyttades hit, eller efter också (hon hade några hack när vi fick henne, och vad jag vet har det inte blivit fler hack). Ok, då får jag inhandla chinchillakam (tror jag såg en tråd om det innan…), vetegroddar (torkade eller färska?) och se till att de ej blir understimulerade… Kan förresten tillägga att det inte är rejäla hack, utan snarare som om någon nypt av topparna/att det hänt för ett tag sen och pälsen börjar växa tillbaka. Tack så hemskt mycket för svaren, jag hoppas det hela blir bra.

Torkade vetegroddar, såna du köper i matvaruaffären.