Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 3550 ggr
Smullis
0

Chinchillabajs

Hej! Jag undrar hur mycket en chinchilla bajsar på en dag :-) hur ofta bör man göra rent? Luktar det väldigt mycket? Har hört att dom kan lämna puttar efter sig väldigt ofta, så hur gör man när man hanterar dom utanför buren? Tack!!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

UlrikaD
0

En chilla bajsar jättofta, nästan jämt:)

Men de bajsar pyttesmå, torra pluttar så i buren kan man bara borsta bort det från hyllorna. Chilla-bajs luktar ingenting.

De bajsar ju inte på en direkt när man håller dem. Om man inte envisas med att hålla fast dem väldigt länge förstås.

Men en chillas kiss och bajs luktar otroligt lite, i stort sett ingenting om man jämför med andra smådjur som kanin, marsvin osv.

Städa buren gör jag var 10-14 dag. Men då kan jag göra rent i kiss-hörnan lite extra ofta ifall de kissar på samma ställe. Samt att jag slänger ut gammalt hö och lägger in nytt ofta också.

Smullis
1

Tack för svaret! :) Om man låter chillan springa lite fritt på tex en säng, golvet, soffan , bajsar den mycket då?

UlrikaD
0

Ja, det gör den. Om en chilla varit ute t.ex en timma då får man sopa lite efteråt.

Smullis
0

Ok, men det blir inte kladdigt?

UlrikaD
0

Nej, chillabajs är helt torrt. Eller ska vara iallafall, är det mjukt och blött så är chillan sjuk.

Små, torra pluppar som man bara kan sopa bort.

Smullis
0

Vad bra! Är dom ungefär lika stora som kaninbajs? Hur ofta brukar dom kissa utanför buren då? :)

UlrikaD
0

Mycket mindre än kaninbajs.

Mina kissar aldrig utanför buren.

Smullis
0

Vad bra! Hur länge brukar du ha ute dina i taget?

UlrikaD
0

Jag har såpass många så en timma ungefär. Är jag vaken längre så är de ute mer.

Jag har en kille som är ute många timmar varje dag annars blir han rastlös, så han släpper jag ut på morgonen när jag går upp och så får han vara ute tills de andra börjar vilja gå ut på e.m.

Smullis
0

Okej! Tack så mycket! Lite OT nu men, Är det någon beteendeskillnad på honor och hanar? Är de olika i storleken?

UlrikaD
0

Nej, det är ingen skillnad på dem egentligen. Till skillnad från en del andra djurraser så är honor och hanar lika tycker jag. Det är mer olika individer. En del är tuffa och framåt, en del är blyga och tillbakadragna. En del gillar att sitta i knät och mysa, andra gillar det inte alls.

Smullis
0

Tack! Kan de vistas utomhus? En hyfsat torr och varm dag?

UlrikaD
0

Nej, chillor ska aldrig vara utomhus.

Smullis
0

Jaså? Inte ens i knät m man sitter på en stol?

UlrikaD
0

#14 Nej, vårat klimat är inte bra för chilor. De kommer från Anderna där det är torrt och en helt annan luftfuktighet än vad vi har.

Chillor får lätt fungus ifall de blir fuktiga eller blöta och vi har den luftfuktigheten i luften hela tiden.

Och sitter den i knät i en stol finns det inget som säger att den inte blixtsnabbt skuttar iväg och blir uppäten av en katt. De är ruskigt snabba och de sitter inte still särskilt länge i taget.

Smullis
0

#15 ok, så de ska hållas inne hela tiden. Tack! Då vet jag! Men va är det egentligen som gör att dem verkligen inte får vistas ute?

Zuzziquie
0

#16 Det som Ulrika skrev ovan i #15. Klimatet här passar inte för en chinchilla, det är alldeles för fuktigt till att börja med. Sen är det väldigt sällan rätt väder och för det mesta blåser/drar det lite iallafall - vilket gör att de kan dra på sig förkylning och lunginflammation. 

Sen är det risken med att de skulle smita - skulle det tex komma en katt, du tappar den, den hoppar iväg, hör något konstigt djur och flyger iväg, ja då lär du inte se den igen. Det är bytesdjur och när de blir skrämda springer de iväg - och det är väl tyvärr inte djur för det mesta kommer tillbaka när de väl rymt heller.

Sen har du risken med att den ska få i sig något olämpligt, håller man den bara i famnen kanske man inte riskerar det, men skulle man tex ha en bur ute så finns det allt möjligt otrevligt.

Och vill man ha den ute och att den ska springa så som sagt om man bara sätter ner den så finns det en stor risk att den bara rusar iväg + att den kan komma åt och smaka på något olämpligt. Och om man på något sätt ska ha fast den, så lär väl folk tänka på sele eller liknande men det är direkt olämpligt på chinchillor eftersom de har ett skört skelett.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Smullis
0

#17 okej då förstår jag. När jag säger ute menar jag inte på gräset eller så, utan kanske i knät då. Om det anses lämpligt för just den chillan. Jag åker till min farmor nån gång i månaden, ca 5-6 mil. Tycker ni att man ska lämna den hemma eller är det ok att ta med den? :)

Zuzziquie
0

#18 Hur lång tid är du hos din farmor när du åker dit?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Smullis
0

#19 ja du, det varierar lite men 2 dagar om det är en helg, annars från 3 dagar och upp.

cinna
0

#20 Har farmor bur till din chilla? Eller tar du buren i resväskan? Flört

Om inte, så har den väl det bättre om hemma om du bara har någon som kan ge mat och vatten…Glad

Smullis
0

#21 när jag har något smådjur brukar vi köpa två burar till djuret. En kör vi till farmor och en har vi hemma, så just det är ju inget problem ;)

baltazzarr
0

Jag personligen skulle inte flytta på chillan om det inte är nödvändigt! Chillor har så lätt för att gå ner i vikt! Plus att det blir ju en omställning varje gång! Jag hade försökt hittat någon som kan ge chillan mat å vatten under den tiden du är borta!

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF

Smullis
0

#23 okej!