Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2652 ggr
Zuzziquie
0

Varning för AC i chillarum!

Har precis varit med om något av det värsta jag varit med om under mina år med chillor. Hade missat lägga på haspen på en bur - kom på det ca 2 h senare när jag satt vid datorn… Det var iallafall två chillor ute, medan den tredje satt duktigt i buren och tuggade på hö. 

Nummer ett av smitarna kom fram ganska snabbt så det var bara in i buren med henne men sedan var det då nummer två, som för övrigt var lilla Brunis - en relativt lite unge på knappt en månad. Började titta runt men ingen brunis fanns att hitta. Började titta bakom mina tunnor med mat och sant, bakom spånbalen osv osv. Kontrollerade sedan fönstret - har ett fönster lite öppet med ett nätfönster i = ingen chilla kan ta sig ut och det fanns inte minsta lilla springa som det skulle kunna ta sig ut en chilla ur. (Har ju kontrollerat extra eftersom det är inne hos chillorna) 

Börjar vid det här laget blir rätt så rejält orolig, känns väldigt "fel" liksom. Säger åt mamma att stänga in hundarna om han på något vis skulle ha lyckats ta sig ut från rummen, hon börjar även titta igenom rummet utanför chillarummen, men ingen chilla där heller. Jag har vid det här laget lyckats dra ut varenda bur, tittat ovanpå alla, i transportburar, i höpåsen osv osv osv Helt enkelt på varenda plats jag kan komma på - för att inte tala om i alla andra burar också. Tittar då i min avfuktare om den lyckats trycka sig in i vattentanken, men tack och lov ingen chilla där. Då är det bara en enda möjlig plats kvar i rummet och det är väl den platsen som jag minst av allt hoppades att den skulle vara, nämligen AC… 

AC'n har en utblåsslang som vid den här tidpunkten satt fast på fönsterkarmen (den var ej igång och fönstret var stängt) Började fundera på om den skulle kunnat krypa upp i utblåset, och tar då av slangen och kommer fram till att det inte fanns någon chilla i slangen iallaflal - skulle han tro kunnat trycka sig in genom "gallret" som leder in i själva maskinen? - Det satt ett "galler" av rejäla plastbitar för att man inte ska sticka ner fingrarna eller det ska trilla ner saker antar jag. Dock så var gallret inte så finmaskigt och kommer snabbt på att jo han skulle mycket väl kunnat tagit sig igenom detta och ner i själva maskinen :(

Springer efter en skruvmejsel för att försöka få upp maskinen, vilket skulle visa sig inte var det lättast. Efter många om och men så gick det iallafall att få upp den något så när och då hör jag plötsligt ett rasslande innefrån maskinen :( Så, nu fanns det ingen tvekan om saken, lilla brunis var någonstans inne i maskinen, levande, men omöjlig att få ut. När jag studerade själva gången han tagit sig in i så går det in till en trumma/hjul som går hela vägen ner i maskinen (hålet är längst upp) och kunde se att hjulet rörde sig lite ibland, alltså satt han där nere och kunde antagligen inte kunna komma upp…

Provade lite allt möjligt men kom fram till att alternativen var att antingen lägga maskinen ner eller börja klippa sönder den. Men var rädd att om vi la maskinen ner så skulle brunis antingen kunna skadas, komma i kläm och till och med dö, eller att vattnet i vattentanken som finns i den skulle åka tillbaka eller att han skulle trilla ner i vattentanken eller gud vet vad. Så sagt och gjort, börjar klippa upp "gallret". Verkar tyvärr lönlöst att försöka komma åt chillan som satt i botten av maskinen, både jag och ena lillasystern provar men det går inte, kommer väl halvvägs ner ungefär. Hör åter igen att brunis låter och han är inte alls glad över att vara därnere :( Väcker då lillasyster nr. 2 som har de absolut smalaste och längsta armarna och efter många om och men lyckas hon till slut få ner hela armen ner runt hjulet och får tag på brunis svans! 

Så, då är det ju bara att dra upp? För det första så stretar brunis emot så mycket som det bara går och för det andra så har lillasyrran kommit fram till att hon har fastnat och inte kan få ut armen. Börjar se framför mig att vi får tillkalla brandmännen och att detta skulle vara något av deras absolut mest udda fall. En tjej som har hela armen upp till axeln nerstoppad i en AC och så ett ulligt litet djur längst ner där på köpet. Det ser de nog inte varje dag… Men efter en bra stunds vickande - en i maskinen och en i syrrans arm, samt massa lirkande med brunis så kommer till slut både brunis och armen ut! Levande och helt oskadda!

Så, det var min lördagskväll, roligare kan man ha… Kan tillägga att både AC och avfuktare är ordentligt chillasäkrade med myggnät överrallt nu.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

Så, tips är att se över era maskiner som ni har där hemma!

Wand
0

Nejmen usch vilken skräckis! Vilken tur att det gick så bra! De är ena knepiga rackare som kan hitta minsta lilla gömställe, och det är ju sååå lockande..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zuzziquie
0

Ja verkligen, sitter fortfarande med ont i magen och små rysningar. Var säker på att han skulle dö där inne. :(

UlrikaD
0

Läste precis på chillaforumet, blev helt kall i magen. Så jäkla tur att det gick bra.

Får såna flashbacks till när en liten hos mig fastnade med huvudet i en höboll (innan man fått lära sig att såna är farliga) och hängde och dinglade 1m över marken. Fy fan, innan man fick ner honom och såg att han var ok.

Det är de längsta minuterna i världen när man upplever det.

Puss på brunis från mig.

zandrina
0

Lilla söte! Så glad att det slutade bra för honom! Som Ulrika blev jag helt kall i magen när jag läste. Ska definitivt chilla säkra varenda rum innan/om mina älsklingar kommer hit ;)

LadyS
0

Usch då Susanna… Vilken tur att det gick så bra ändå som det gjorde. Hur är det med lilla Brunis nu? Och lilla systers arm?

Anne.K
0

Usch så otäckt :S men tack å lov att det gick bra!

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zuzziquie
0

#6 Brunis mår bara fint, så fort han kom ut så var han precis som vanligt igen så det var skönt..

Och syrrans arm är det också bra med, tveksam om hon knappt minns det då hon nästan fortfarande sov när hon var nere och drog ut honom ;)

LadyS
0

#8 Skön att han var som vanligt igen när han väl kom ut.

Nu kanske han inte letar sej in i Ac igen… jag som tycker du har skit kallt där inne, tydligen tyckte inte han det ;)

Naww.. va hon så yrvaken din syster. Tur att du har ett par stycken som du kan ta till hjälp. Jag har ju bara en grov karl arm och en 3 årig pojkarm… En som är för stor och för kort =) Det blir ingen Ac för min del ;)

BusBella
0

Oj så hemskt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Ingo.*.Ted]
0

ohh! Läste med skräck, vilken tur att det slutade bra! Jag ska ju skaffa chinchilla, nu vet jag några ställen som ska säkras! Som sagt, tur att det gick bra till slut!

Millchan
0

Jag ryser i hela kroppen vilken skräck!

Kommer nog att extra kolla burarna att dom är stängda efter att jag pysslat med djuren!

Tur att brunis och syster klarade sig helskinnade!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Linda_89
0

Men usch!! Tänk att dom kan komma på att "gömma" sig på det mest udda stället.. Min ena chinchilla hittade jag klättrande bakom ett el element..

Tur att allt gick bra :)