Sandbadkaret i buren eller ej?
Hej! Jag undrar ifall sandbadkaret till chinchillan ska vara i buren hela tiden eller om man ska stoppa in det vid vissa tidpunkter? 
Jag har det inne i buren hela tiden faktiskt, vet inte hur andra brukar ha :)
Har också det inne dygnet runt :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Mina chillor har också fri tillgång till sandbad dygnet runt :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Åh vad bra! Tack för hjälpen! min syster får nämligen ofta för sig att hon har rätt om alla saker, men nu fick hon
Hon påstod att sandbadet skulle sättas in vid några exakta tidpunkter men jag trodde inte det.
Tack för alla svar!
Mina har fri tillgång, däremot plockar jag bort sandbatet 3-4 dagar innan utställning, då badar dom inget!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
okej!
#5 Eftersom jag nästintill inte kan något alls om utställning
så måste jag ju fråga 
Varför plockar du bort badet innan utställning?
Jag som trodde dom skulle vara nybadade & fina inför utställning ;)
#7 Man brukar rekommendera att ta ut sandbadet någon dag före för att under bedömningen så blåser domaren i pälsen för att se hur snabbt den går tillbaka samt om man ser någon hud då man blåser. Och ligger det mycket tunga sandkorn i pälsen kan den gå tillbaka långsammare osv = uppfattas som sämre päls vid bedömningen.
#8 Jaha okej, ja men då förstår jag ju! :D
Hihi såg att Zuzziquie han svara innan och hon vet vad hon pratar om "ler"
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#10 :):)
Om vi ska prata om undantag när man inte ska ha inne sanden kan det ju även tilläggas att om man har en chilla som snart ska föda så ska man också ta ut sandbadet och ha det ute tills en tid efter födseln (jag brukar ha det ute ca 2-3v efter födseln - detta för att det inte ska komma in sand när honan är öppen där nere - och riskera en infektion som i värsta fall kan ta livet av honan.
Samt om man har en chilla med ett öppet sår eller liknande - typ en böld som har blivit tömd och sen ihopsydd, då ska man inte heller ha sanden inne eftersom man riskerar ett smutsigt sår som inte vill läka…