Vikt?
Tänkte bara höra vad vikten brukar ligga på hos en chinchilla som är ungefär ett dygn gammal? :)
Kan inte riktigt det där, vägde den lille plutten förut idag & vågen stannade på 40g. Bra vikt?

De kan ju väga väldigt olika vid födseln, allt från 30-60g.
Det viktigaste är att den går upp varje dag. Första två dagarna kan den tappa något gram men sen ska den öka stadigt gram för gram. Jag brukar väga mina bebisar två gånger om dagen i början för de ska öka under dagen.
Då hinner man se ifall någon tappar i vikt istället för att gå upp. Och ifall man behöver stödmata.
Min senaste bebis tappade något gram första dygnet, och det var ju helt normalt, men sen rasade han ner under dagen från 32 till 29 och det är ju lite katastrof så då får man inte och stödmata.
Men de flesta bebisar tar mamman hand om alldeles utmärkt själv och de går stadigt upp i vikt:)
Okej, tack så mycket för svar! :)
Då ska jag hålla koll.
Men det ser ut som mamman tar hand om lillen
(har inte klurat ut könet än) mycket bra, & jag ser att den lille äter & går omkring i buren så den verkar ju må bra iallafall :)
Men om det nu skulle bli så att jag behöver stödmata, hur ofta ska den matas då & hur mycket mat åt gången? :)

Då låter det ju som om allt funkar bra:)
Angående stödmatning så beror det en del på startvikt och hur mycket den tappat sedan födseln när man börjar mata.
Min kille gick ju ner till 29g vilket är otroligt lite och det var ju risk att han skulle trilla ifrån. Han fick ju inte i sig så mycket i början så han matade jag varje timma dygnet runt tills jag såg att han gick upp varje dag. Sen utökade jag det till varannan timma osv.
Det beror mycket på hur mycket de äter per gång. De kanske får i sig 1ml per gång och då är varannan timma ganska lämpligt.
Sen ser man ju ifall de börjar lägga på sig av sig självt då kan man ju trappa ner på matningarna.
Men som min kille, jag fick upp honom till 42g, och tyckte att han diade av sin mamma, för han låg under henne hela tiden på dagen. Så jag lät dagen gå utan att mata. Kanske 10 timmar. När jag vägde honom igen på kvällen s hade han tappat till 40g.
Så även ifall man kille ser ut att dia under sin mamma med syskonen så gör han ju helt klart inte det.
Men som sagt, oftast klarar ju mamman det hela helt suveränt själv, men just en digitalvåg är oumbärligt med chilla-bebisar för att hålla koll.
Okej, då vet jag det med om jag skulle behöva det.
Kan ju vara bra att veta sånt i förväg så man inte står där sen utan den blekaste aning om hur man ska göra ;)
Tack igen för bra svar! :)

Ja, verkligen.
Om det skulle behövas sen så är det KMR mjölkersättning för kattungar som gäller. Säljs på Apoteket. De har också 1ml sprutor att köpa/få. De är perfekta att mat med.
Ja okej. :)
Jaha vad bra, har funderat lite vart man kunde få tag i såna där sprutor, men då vet jag ju nu. :)

#6 Jag brukar alltid be om några extra. Alltid bra att ha. Jag själv har en tendens att lägga dem på nåt "bra" ställe och sen leker nån katt bort dem. Så jag har ett litet förråd:)
Du får dem gratis när du köper KMR och liknande varor annars kostar de 10kr styck så de är ju inte särskilt dyra:)
Ja, tack för tipset.
Jag får nog med be om några extra då jag har allt för lätt för att
tappa bort saker & ting ;)
Ja det skadar ju aldrig att ha några på lager så! :)
Okej, nej det var ju inte alls så farligt dyrt om man skulle behöva köpa på sig några någongång :)
Jag skulle rekommendera att ha lite mer is i magen. För en del honor tar det ett tag för att få igång mjölken så ibland kan det vara så att ungarna ligger stilla tappar några gram lite längre än 2 dagar. Så jag brukar tänka att de bör börjat gå upp vid åtminstone 4-5 dagars ålder och vid 5-7 dagar bör de ha passerat sin födelsevikt som minimum.
Att sätta in stödmat redan efter 2 dagar om inte ungen inte tappat så farligt mycket tycker jag är onödigt, att man riskerar ta det från mamman för att inte tala om att riskera behöva gå upp varannan timme dygnet runt och stödmata när det egentligen inte hade behövts. Poängen är att börjar man gå in med stödmat blir det lätt så att moderns mat inte kommer igång överhuvudtaget/inte lika ordentligt som det bör eftersom den just kommer igång då ungen försöker suga. Och dessutom så kan man inte komma ifrån att modersmjölken är det nyttigaste för ungen, KMR är okej att stödmata med, men det blir aldrig så fullkomligt perfekt som moderns mjölk är.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

#9 Men det är ju ingen som har sagt att hon ska stödmata.
Hon ville ju ha information om hur hon skulle göra ifall det skulle behövas.
#9 Okej, så om vi säger att jag väger den 2 ggr om dagen i ungefär en vecka och bebisen inte har gått upp i vikt efter 5-7 dagar, ska jag börja stödmata då & inte innan? :)
Om den inte "rasar" i vikt då antar jag, för då ska jag väl börja stödmata tidigare? :)
Nej jag vet, men om ifall att hennes unge skulle tappa så förklarade jag att jag personligen försöker ha lite mer is i magen än bara två dagar.

Jo, visst kan man det. Men som jag skrev, tycker det beror på vad startvikten är på. När min bebis rasade till 29g så kan man inte ha is i magen och vänta längre.
Men har man en högre startvikt som 40g så kan man ju naturligtvis det.
Ja, men förhoppningsvis så klarar sig bebisen bara på sin mamma &
att jag inte behöver stödmata :)
Men den är ju ändå bra att vara förberedd på det värsta, & nu har jag ju fått info om allt jag ville & behövde veta om det skulle behövas stödmata :)
#13 Så sant, så sant, sen hänger det mycket på allmänttillståndet också. Jag hade ju min lilla på 25-26g som tappade till en början, men den var hur pigg som helst, så där hade jag is i magen några dagar och jo men visst började den öka som attans när mjölken väl kom igång :)
och #14 jo men precis, man ska ju alltid vara beredd på det värsta - för är man inte det lär det alldeles säkert tyvärr hända…

Vet inte om min lilla inte har nån sugreflex eller liknande för här funkade det ju inte alls.
Men idag gick han över 80g!
#16 häftigt att de kan ta sig så!
Aldrig kul att förlora en chilla och det går ju så himla snabbt utför….