>Säljer Chinchilla..?
Hejsan! Jomen jag undrar om ni vet någon som säljer chinchillor i närheten av Dalarna..? Har mejlat folk som en toking till dom som har satt ut en annons på blocket, men antingen så blir det inget svar eller så är dom redan sålda.. börjar bli lite desperat och frustrerad XD
Väldigt glad för alla svar som kommer!
umm jag vet inte vad det där > kom ifrån men det kanske beror på att min dator är dum just nu eller för att jag inte riktigt har lärt mig denna hemsidan än hehe..

Finns en sida man kan söka transport på.
http://djurtransport.ifokus.se/
Det är sällan djuren man vill ha finns bakom hörnet utan man måste oftast åka en bit.
Vet inte hur gammal du är, men annars är tåg oftast ett bra alternativ:)
Ja det låter ju bra med transport men jag vet inte, jag är nog lite petig nu men jag vill ju gärna vara med från början när dom kommer och sånt så att jag vet att dom får det bra på färden till mig så att säga XD
Vart i Dalarna finns du då? Men kanske kan mötas upp på vägen ;) Vad är du ute efter för chillor då? Med vänlig hälsning, Sofia

#3 Då blir det att sätta sig på tåg eller buss och åka och hälsa på.
Japp jag antar det! ;) Jo egentligen vilken som helst, helst 2 då jag ju går i skolan.Jag bor i krylbo lite mer exakt och det ligger i närheten av avesta. Men jag gillar ju mest dom vita chinchillorna eller dom vit-grå eller vit-svart. :) Och man vill ju såklart att den ska vara social :D
Och just det, dom här som jätte svarta är ju fina också <3
Hejsan! Jag har två chinchillor till salu. Standard grå - en hane och en hona (honan har stamtavla). Jag leter nu för fullt efter ett nytt kärleksfullt hem åt dessa två..
Jag finns i Lindesberg. Men hemtrakterna är i Kopparberg :)
Är du intresserad så hör mer än gärna av dig :)
(Har även lagt ut en annons på blocket, kika gärna in)
http://www.blocket.se/orebro/2_Underbara_Chinchillor_soker_nu_nytt_hem_38921017.htm?ca=8&w=1&last=1
Mvh // Linda Karlsson
Hej! Ja jag har sett den annonsen, dom är verkligen söta, men tyvärr ligger min budget på 1000 :/ Hoppas du hittar ett hem fyllt med kärlek åt dom! <3 

#9 Ett tips kan vara att vänta med inköp tills din budget är större.
En chilla hos en uppfödare med stamtavla och bra sjukdomshistorik brukar ligga på ca 1500kr styck. Ibland mindre ibland mer beroende på färg, linjer, ålder osv.
Sen finns det ju omplaceringar som är billigare såklart.
Men det man bör tänka på är att en chilla kan kosta en del i veterinärsavgifter också. Har man otur kan det bli riktigt dyrt.
Jag har lagt många tusenlappar bara sen december på mina chillor.
Samt att du bör ju helst skaffa två samtidigt.
Så om du har en budget på 1000kr, köper två billiga chillor på blocket och nån blir sjuk, vad gör du då?
Bara min sista resa till veterinären för nån vecka sedan gick med röntgen och avlivning på 2000kr.
Man bör planera vad som kan hände efter inköp också.
Även jag har chinchillor till salu, men jag tar mellan 1200-1500kr styck för mina bebisar:)
Ahh okej! jag visste inte vetärinären kostar så mkt. :( Men jag jobbar ju ibland på pappas jobb och då får jag in en bit varje gång som läggs i "chinchilla-spar-lådan". Ja men jag får se hur det blir, men om det blir problem med veterinären så har jag ju de pengar jag har i min spar burk och sånt då :) jag får se hur det blir med dom chinchillorna som jag kanske ska köpa och som ligger och 'väntar' i surahammar :D

Chinchillor går fortfarande under "exotiska djur" och det är inte många veterinärer som har koll på dem.
Så oftast får man tala om själv vd det är för fel på ens chilla och vad den behöver.
Har man tur hittar man en bra veterinär på en mindre veterinärsklinik för deras avgifter är oftast lägre.
Här i Göteborg finns den bästa (och enda) på djursjukhuset Blå Stjärnan och där är det dyrt.
Sen får man ju hoppas att ens djur inte blir sjukt såklart, men man måste vara beredd ifall det händer.
Nu sist, min chilla blev otroligt dålig, jättesnabbt. Då är man ju bara tvungen att ha pengar för att inte chillan ska lida. Man måste alltså åka in direkt ifall någonting händer.
Har även haft en chilla som ramlat så illa att den bröt benet och behövde amputeras. Det var också in i ilfart till sjukhuset. Det gick på 3000kr.
Så om du bor hemma så kan det vara en idé att prata med dina föräldrar så de är beredd att antingen låna dig eller hjälpa till ifall någonting händer.
Alltid bra att ha en plan. Oftast om man är beredd på att någonting dåligt ska hände så brukar allt gå hur bra som helst:)
Oh herre gud jag blir helt nervös när du pratar om att ramla och bryta ben och sådant. O.O Hoppas mina chillor kommer slippa sånt, men så länge som dom lever så tror jag tyvärr inte man kan ha sådan tur! Men jo jag är rätt så säker på att jag kommer få hjälp ifall dom blir sjuka eller skadade. Senast min kanin blev biten i örat av en mkt ond katt när jag var i skolan åkte dom utan att tveka och köpte medicin och pencillin, men sent den kvällen blev han väldigt dålig så vi åkte in med han men det var tydligen inget att göra så han fick en spruta och dog den kvällen. Allt detta gick på runt 2000 har jag för mig. Stackars lilla Mille! han blev bara 1,5 år!

#13 Vad tråkigt att höra:( Alltid hemskt när man förlorar ett djur.
Men jag har haft chillor som jag haft i nio år som aldrig blivit sjuka eller råkat ut för någonting. Men det är alltid bra att vara beredd så man inte står där och inte kan göra någonting.
Men då verkar det som du har koll även här:)
Yes! Full koll på allt! Får hoppas att det håller i sig, i värsta fall får jag väll fråga om det så att jag kan säga 'check' på det också :)
Oh ja! en fråga till! jag vet att dom alltid ska tillgånt till friskt och rent hö och vatten, och vattnet ska bytas varje dag och att Bellos chinchilla pellets är bäst och sådant, men, vad ska dom ha att äta om dagen, och hur mycket?
Ursäkta ifall jag frågar lite mycket, hehe

De ska ha fri tillgång till hö och pellets hela tiden. Så bestämmer de själva hur mycket de vill äta. Men skålen ska alltid vara full.
Men ha koll så att de äter av höet. Vissa hösorter kan de tycke mindre om och då äter de mindre. Just hö är väldigt viktigt för dem, speciellt för att slipa tänderna.
Okej :) Tack! Nu så, Mat information, check!