Frågor om Chinchillor
Hej!
Har läst på om Chinchillor, och nu har jag 4 frågor:
1. Hur mycket kostar det att ha en Chinchilla, med mat, sand osv?
2. Hur länge 'klarar de sig ensamma?
3. Vart kan man köpa pellets och hö? Kan man köpa hö från stall? (Hörde nån som sa att det gick bra..)
4. Kan man köpa något "Chinchilla-godis"?
Ge gärna några mer tips om Chinchillor.
Tack på förhand
/Felii
Ja du...
1. Beror helt på vart du handlar. Ska du köpa hö, sand och burunderlag på djuraffär så blir det svindyrt, om du istället köper underlag, sand och hö på t.ex Granngården så går priserna ned något enormt. Det kan röra sig om en skillnad på flera hundra i månaden.
2. De ska alltid ha burkompis, men utan människor klarar de sig utan problem. De sover oftast hela dagarna, så om du t.ex är på skola/jobb så är det ett perfekt husdjur.
3. Du kan köpa från stall, bonde eller sådant - det höet brukar vara av högre kvalitet. Dock så bör du vara noggrann med att det är vanligt hö och inte t.ex hösilage som du köper hem, och du får försöka hålla ohyra borta(nu vet jag inte hur vanligt ohyra är på chinchillor, som jag förstått det så är det nästan obefintligt, men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan).
4. Det kan du, men att göra eget är bättre. Chinchillor har dessutom såpass känsliga magar att de inte ska äta en massa godis. Om du sa träna dem med händer och att vänja sig vid dig osv så kan det vara bra med godis, men då kan det t.ex vara ett russin som man delar i 12 delar, alltså inte 12 russin.
Torka rosenblad på låg temperatur i ugnen brukar bli ett jättegott godis som man kan ge ibland för omväxlings skull.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Okej!
Tack för svaret! :)
Ja du...
Oh vad bra! Jag letar chinchilla och har också fått svar på lite vad jag undrar över nu :)

Vill tillägga någonting på frågan hur länge de klarar sig själva.
Vet inte om du tänkte längre tider men daglig tillsyn måste ett djur alltid ha, så man kan alltså inte lämna dem över en helg eller så utan tillsyn.
Annars tyckte jag du fick bra svar utav Wand.
Det dyraste med chillor är oftast att köpa dem. Ifall man vill köpa chillor med stamtavla och bra sjukdomshistorik:)
Aha.. :)
#4 Oj, ja precis, tänkte inte på det hahaha… de ska ju ha bytt vatten, mat och påfyllning av hö varje dag så ska man bort måste ju någon kunna hjälpa med sådant.
Sedan så är det ju lika med djur som med allt annat, det är oftast värt att lägga några extra kronor för att vara säker på att man får något bra. Alla djur är värda att älskas, men ett djur från en bra och seriös uppfödare ger ju större chanser till friska och långlivade djur.
Chinchillor kan ju leva i många, många, många år så inköpssumman är ju ingen baggis egentligen om man kan. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?