Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett10-genetik-och-färger
Läst 2972 ggr
[Ingo.*.Ted]
0

Mega-Fluff-Chinchilla? O.O

Hej! Jag googla 'chinchilla' och fick då fram en bild på VÄRSTA GULLIGA FLUFF-CHINCHILLAN! Den va så gullig <3 alldeles kritvit och fluffig :D den hette Royal-Persian-Angora chnchilla och den va så ***** gullig! Och nu till min fråga, finns sånna här i sverige, och isåfall , vart får jag tag på en sådan?

Mvh// Cammy

[Ingo.*.Ted]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg den ut :)

Zuzziquie
0

Hejsan!

Nej, de finns tyvärr inte i Sverige. Det där är en ovanlig mutation som gör pälsen ännu längre än normalt (= angora). Den finns framförallt i USA men börjar även sprida sig i Europa. Har funnits ett par stycken tidigare i Sverige, men dessa är nu sålda utomlands.

Eftersom de är så ovanliga och eftertraktade så har de även ett väldigt högt pris. Jag överdriver nämligen inte om jag säger att de kostar över 20-30 000 och en vit angora ligger på uppeöver 50-80 000… Är helt galna summor för ett litet djur kan jag tycka, men det är som sagt en väldigt eftertraktad variant som det i dagsläget finns väldigt få av. ;)

Dock finns det ju vita söta fluff som inte tvunget är angora (alltså med vanlig chillapäls "bara" (vilket inte är så bara det heller eftersom det är världens mjukaste ;))

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Ingo.*.Ted]
0

Det var ju typiskt XD *ser fluff-chinchilla flyga ut genom fönstret* Men jag är ju helt kär i don helt 'vanliga' chinchillorna också, speciellt vita så jag är nöjd ändå! Tack för svaret!

UlrikaD
0

De som fanns i Sverige är som sagt sålda utomlands, några till Norge. De finns hos denna uppfödaren här där du kan kika lite ifall du vill:

http://www.lavidachinchilla.dinstudio.no/

Om du går in på "My chinchillas" och söker vidare på RPA (Royal Persian Angora) så hittar du hennes angoror.Skrattande

[Ingo.*.Ted]
0

AWWW… herre gud vad orättvist, jag vill ha en O.O

[Ingo.*.Ted]
0

Så….. Fluffig ;3 alltså får jag gifta mig med dom? :*

UlrikaD
0

Då är det bara att börja spara pengar:)

Ida säljer emellanåt men de är som sagt inte billiga direkt.

[Ingo.*.Ted]
0

jaa jag kommer nog aldrig få råd med en sån fluffis XD

[Ingo.*.Ted]
0

Men någån gång kanske jag står lycklig med en sån i famnen. :) man vet ju alldrig vad framtiden kan bära med sig XD tillexempel kanske en liten vinst på lotto! *lol*