Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett12-uppfödare
Läst 1760 ggr
[Uggladyrkaren]
0

tar ni emot chinchillor?

Hej! Brukar ni ta emot chinchillor om dessa är gratis eller köper ni in sådana med stamtavlor eller hur gör ni? (Riktar frågan mycket till S*Lavender chinchilla i Eslöv. :)

Zuzziquie
0

Det finns så mycket chinchillor på marknaden så det går inte att hjälpa alla tyvärr. Bestämmer man sig för att man bara ska ta hand om sånna som är gratis och bor i närheten så slutar man tyvärr ganska snabbt med ofanligt många djur som dessutom är väldigt svåra att sälja sen om man går i tankarna om att vilja fungera som omplaceringshem. 

Jag köper personligen enbart djur med stamtavlor, och som passar till min uppfödning. (Alltså, att det ska vara den typen, färgen, stam m.m. som jag vill ha) Har däremot några gånger hjälpt till och omplacerat djur åt bekanta åt mig, så då har det hänt någongång att jag haft djuret/en hos mig en tid tills de har hittat nya hem, men det är bara ett fåtal gånger eftersom marknaden på chinchillor tyvärr är ganska mättad för tillfället.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Uggladyrkaren]
0

Okej! Tack för svar! 

Har kikat väldigt mycket på din sida och vill så gärna få ihop min chillahane med en unge. Vad ligger den "billigaste" ungen på hos er? Har inte kunnat hitta några ca-priser. Behöver inte vara någon speciell stamtavla utan bara en "vanlig" som passar med min. (gärna en hane då jag inte gärna vill kastrera min relativt gamla chilla)  :)

UlrikaD
0

Hur gammal är din hane? Har han alltid suttit ensam?

Hur mycket pengar är du villig att lägga på en ny chilla?

Lite nyfiken bara, man kan ju hitta väldigt billiga chillor på blocket, fast då utan stamtavla.

Uppfödare tar ju ändå lite mer för sina:)

Lättast är ju isåfall att du mailar de uppfödare du är intresserad och ser ifall de har någonting som passar dig och din kille.

[Uggladyrkaren]
1

Han är ca 8 år. Jag fick honom som födelsedagspresent när han var ca 4 månader. (Personligen tycker jag nu i efterhand att jag inte skulle fått honom när jag var så ung, ca 12 år, var inte tillräckligt mogen men har de senaste åren förstått ansvaret och upptäckt vilket underbart djur han är) Vet inte riktigt när det här lagen sattes om att han inte får vara ensam? Det måste ju vara en relativt "ny" lag iochmed att jag inte hade en aning om det förräns nu. Har läst på massor innan och hittat att man har kunnat ha dem själva utan en partner. Men ja, som sagt, att skaffa en kompis är något jag funderar starkt på. Och då jag har hört att det skulle vara lättast med en unge. Han har varit ensam så länge jag har haft honom, innan dess vet jag inte. Tror han köptes i någon djuraffär. Jag är väl redo att lägga det mesta under en tusenlapp. Men som sagt, inget "avancerat" eftersom jag inte vill ställa ut dem eller så. Ja Blocket har man ju kollat på men vill hellre köpa av en uppfödare eftersom man är säker på att de kommer från ett bra ställe. S*Lavender ligger ju relativt nära mig, (bor i simrishamn/skåne) så det skulle ju passa! Finns det någon annan uppfödare i Skåne?

Zuzziquie
0

Skriver ett PM till dig :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor