Havrekuddar
Hej! Jag läste för längesen att man kunde ge chinchillor bland annat knäckebröd, havregryn och havrekuddar? Knäckebröd tror jag inte min tål så bra då det har hittats klumpar som ser misstänkt mycket ut som en "spya" ? Men han älskar havrekuddar och cornflakes ibland. Havregryn älskar han också. Är "havre" okej att ge?
Havre i sig själv är helt okej att ge! Minns att jag i början också gav havrefras som godis, men kollade upp det där och de innehåller väldigt mycket socker också tyvärr, så jag slutade ge det…
Havregryn fungerar också i mindre mängd, dock måste man komma ihåg att drar åt sig vätska i mage/tarm och kan verka lite förstoppande (är bra att ge vid diarré)
Så ska man ge nyttigast möjliga skulle jag nog rekommendera att istället ge typ hel havre som godis istället :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Oj okej! Tack! Då ska jag satsa mer på vanligt havre då som snacks kanske :P, ska man plocka ute på landet eller köpa? hmm… Undrar vem som säljer rent havre…
#2 *ler* Köpa menar jag! Om du känner någon som har hästar så kan du höra med dem, är en del som ger sina hästar havre. Annars kan du köpa av mig :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor