Omplaceringshem- ish för gnagare!
Hejsan! Jag har sedan jag var liten alltid haft en dröm om att jobba med djur och jag vill fokusera på djur som har det dåligt, alltså jag vill inte köpa kaniner/marsvin/gerbiler/chinchillor osv som alltid bott stort och fint och fått bra motion och blivit bra skötta.
Det jag undrar är vad Ni som har kaniner/marsvin/chinshillor tycker är det viktigaste att tänka på när man får hem en kanin eller annan gnagare som kanske fått en ynka näven hö på en hel vecka, som kanske harft samma vatten i en månad eller kanske inget vatten och ingen mat alls och fått letat efter något hö strå i buren.
Jag har erfarenhet av att ta hand om en utmärglad kanin, hade träffat den fleeeera gånger och nästan följt dens väg ner, tills jag tillslut lyckades få den att bli min. Det jag inte visste var att man inte kunde byta mat bara sådär men som tur var gick allt bra och han blev en nöjd, något större och glad kanin!
Jag har även tagit hand om ett marsvin som skulle släppas ut i skogen för att dottern inte hade intresse länge och marsvinet var för stor som föda för deras ormar. Marsvinet bodde i en bur som var ca 30cm lång i hårdplast, förutom taket som var i nät, MEN halva taket gick ner nästan till botten och där skulle man tydligen lägga mat.. Jag tror att det var stora rått pelletser de matade med och han hade, vad jag minns, inget vatten.. Otroligt skygg och ensam! Han fick en riktig marsvins bur, han hoppade av glädje :P och han fick hö och riktig pellets för marsvin. Även han är tyvärr borta nu men han var nästan helt återställd, fortförande skygg dock.
Just nu hjälper jag till att ta hand om chinchillor hos min pojkväns mamma, hon har lärt mig otroligt mycket om chinchillor och marsvin och jag läser många olika internetsidor om just djur och även flera böcker.
Jag har själv HAFT 2 marsvin, ca 5 gerbiler, 1 kanin, 2 hundar, flera kattungskullar, 1 foderhäst och fiskar. Även fått vara med när min mamma tog hand om en skadad fågel.
Jag HAR nu för tillfället, 1 hund ( tränar agility och lydnad - träningstävlar på sommaren ), 1 gerbil, sammanlagt 7 katter ( en bortsprungen , 4 hos mamma - två hos pojkvännen ) fiskar.
Förlåt för otroligt långt inlägg!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag vill alltså klargöra att jag bara går i funderingstankar!!
Det du ska tänka på är om du har råd med det + alla dina andra djur?
Då endel kan behöva vård för att bli helt friska.
# Jadå, självklart! Jag ska bara börja smått hade jag tänkt med bara ca 2-4 djur så då lär det ju inte bli någon jätte stor förändring. :)
Det viktiga när dem kommer direkt hem till dig skulle jag tycka du inte ger dem nåt pellets alls om dem ätigt dåligt pellets, okänt märke eller du inte fick med nåt, då ger du bara hö och vatten dem första dagarna, sen kan du långsamt börja ge dem pellets.
Det är även viktigt att ge dem lugn och ro iaf den första veckan för att sen långsamt börja vänja dem vid dig och få dem tama, och då är russin ett bra godis att använda.
Viktigt att ha innan är lagliga burar då såna är svåra att köpa utan ofta får man bygga själv eller köpa andra hemmabyggen, och någonstans där du kan rasta dem utan att det finns risk att dem kan krypa in under nåt där du inte får fram dem eller nåt farligt att gnaga på :)
Några mer frågor/funderingar :)
#4 Nja.. Jag hjälper ju till med ca 30 chinchillor på fritiden så jag har ändå ganska bra koll.. Det jag är mest orolig för är ju såklart sjukdommar och tänderna! Jag har sett hur det blir om man inte har råd att slipa tänderna eller om någon avlat på chinchillor med tandfel.. Det är hemskt att se hur de tynar bort!
Men jag skulle gärna vilja ha mer info om bara allmäna tips på allt! Tex hur man kan få en hona att sluta kissa på en, hur man kan få en chilla att inte bitas, hur man kan få en chilla att själv söka sig till handen när den ska ut, hur man gör med hudsjukdommar, hur man gör om en chilla har sjukt mycket tovor, hur man på bästa sett tar bort skit från tex ögon om de är nervösa av sig. Det är bara ösa på med information!
jag kan även säga att jag har själv byggt burar ( förutom"ramen" ) så jag vet hur man gör och jag kommer använda mig av "test chillor" alltså låta två-tre olika chinchillor gå i buren för att se att de kan hoppa mellan varje hylla och att boets öppning är lagomstort osv osv. :)
I foderväg så ska jag försöka hitta en bonde med bra hö och även en bra gård då jag inte vill stödja någon som jag tycker tar dåligt hand om sina djur. jag kommer även använda mig av Bello chillapellets om jag får in någon chinchilla. :)
#5 sjukdommar och tänker kommer kosta endel så ha pengar undanstoppade till sånt, och till ev avlning om djuret är i riktigt dåligt skick.
Set är sjukt att kolla på en chinchilla med tandfel som tynar bort? varför blev inte djuret avlivat om de hade tandfel som inte gick att åtgärda?
Kissar dem är dem rädda och samma med bitas, blir dem tama och trygga med dig slutar dem kissa på dig och bitas.
För att få dem tama sätt dig utanför buren med buren öppen och stick i handen med en godis, gör om detta några gånger/dag och försök få chinchillan att komma närmare och tillslut hoppa ut i ditt knä och låta dig klappa den.
Hudsjukdomar behöver veterinär vård.
Finns speciella borstar för chinchillor, men oftast kan bra sand hjälpa dem att lösa det själv :)
Helst ska dem tvätta sig själva, men måste du pga hälsosjäl hjälpa dem så får du tyvärr tvångahålla dem, försöker dem bitas så är tjocka vinterhandskar mitt tips, men sån hantering kan göra det svårare att få dem tama och är inte bra att utsätta dem för.
Ca 20 cm mellan hyllplanen så kan dem hoppa utan problem :)
Se till att bolådan har en stor öppning ifall dem börjar bråka där i kan dem ta sig ut.
Bra sand är A och O för att få ordning på dålig päls :)
#6 Tackar! Vet du någon bra sand för just pälsproblemen? Ska det vara en super super lätt sand då eller ska det vara en lite grövre?
Jag hade tänkt att jag skulle ordna burar, spån, filtar, mat skålar, vattenflaskor osv osv till alla djuren och sedan lägga undan pengar, hade tänkt att jag skulle ha ca 1000 när jag börjar ta in djur.
Jag tänkte även att jag INTE skulle ha mat hemma förän jag öppnar upp verksamheten, just för att man inte ska köpa mat som sedan blir dålig och måste kastas. Måste även hitta bra kvalité hö. :)
Jag har provat borsta min egna chinchilla som hela tiden har lite små tussar som sitter löst men ingenting fastnar i borsten haha :P Får sitta och ta med fingrarna och det är tusan inte lätt på en chinchilla som är nyfiken på att se vad man håller på med. :P

Vill bara säga en sak angående pengar att bara avliva en chinchilla kostar i Göteborg 550kr. Får man in två som är i såpass dåligt skick att de behöver undersökning och sedan avlivas så har den tusenlappen försvunnit för länge sedan.
En röntgen på en chilla där man misstänker tandproblem kostar 1500kr.
Bara så man vet på ett ungefär vad man kan behöva lägga ut.
Tror jag på det här sista året lagt över 12000kr i vet.vård på mina och då är det huvudsakligen tandproblem det handlat om.
#8 Usch och fy så mycket pengar! :( Är det "dolda fel" som du upptäckt i efterhand eller visste du om det när du köpte/avlade på de djuren?

Man vare sig köper eller avlar på chinchillor med tandfel. Det hoppas jag verkligen inte att någon gör.
Tyvärr är det ju någonting som kan komma efter att man ägt chillan i flera år.
#10 Jag hoppas ingen gör det! D:
Men jag tänkte om du upptäkte det på någon du avlat fram eller om det var någon du köpt och sedan upptäckte det. :)

#11 De som varit sist har varit sådana jag köpt från andra länder. Men även en egen bebis som var en avkomma från en av dessa. Lite tur i oturen var väl att jag behållt henne själv och inte sålt henne.
Men poängen är att det kan bli väldigt dyrt, väldigt snabbt.
Och det är ju en sak att lägga pengar på sina egna djur och sin uppfödning, det är man ju beredd på från början.
Men kanske inte lika roligt att behöva betala för andras djur.
Hejsan!
Håller med Ulrika om att det kan bli riktigt kostsamma vet.besök.
Ang tandfel så finns det ingen ordentlig forskning som visar på ärftlighet. Jag har den uppfattningen att majoriteten av tandfel som uppkommer är miljöbetingat. Med det menar jag att foder, täta ägarbyten, dräktigheter och andra sjukdomstillstånd är en "trigger" till att djuren utvecklar tandfel, sedan finns det en klick där man kan misstänka att det är nedärft.
Men som sagt tror/ hoppas jag inte att någon medvetet avlar på djur med tandfel. Utan låter dessa få somna in ist.
De tandfel som vi benämner som slobbers (malocclusion) går inte att åtgärda med tex slipning då det är tandrötterna som växer.
Ang päls och sand, chinchillapäls går inte att borsta med borste, det är fintandad kam som gäller. Är det extremt tovigt får man börja med att med fingrarna reda ut dessa. Det är inget som någon sand hjälper på. Är det lösa tussar är det lättare att försiktigt ta loss dem med fingrarna. Sedan kan man börja med en kan som inte är så fintandad, och sedan övergå till en finare. Olika sand är bra på olika typer av päls, det får man pröva sig fram själv. Men de flesta använder WM-sand (Witte Molen).
Mvh
13# Okej tack så mycket! :D Då blir det nog att införskaffa en eller två kammar ^^
Ska även se om det finns någon sådan sand här i närheten. :)
6# Det var sådan där slobbers som den chinchillan hade! Tandrötterna växte massor på kort tid…
Kaniner är inte gnagare.
Men annars tycker jag att det är jättekul att det finns människor som engagerar sig för det behövs verkligen fler omplaceringshem.
#15 Jag vet att kaniner inte är gnagare ^^
#16 Och ändå skrev du "kaniner och andra gnagare"?
17# det blev fel där ja, :)