Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1538 ggr
[Harlekin]
0

köpa chinchillor

hejsan alla

jag tänkte köpa mej två chinchillor så jag undrade om någon här kunde komma med lite fakta om dem och hur man sköter dem och så.

tacksam för svar // lovisaSkrattande

UlrikaD
0

Har du träffat chinchillor så du vet att det är ett husdjur som passar dig?

Chillor kan ju leva upp till 18 år så det är ett ganska långt åtagande man tar åt sig. Blir ju lite dumt om man tröttnar efter nåt år.

Två chillor behöver en bur som är minst 0.5kvm i yta och minst 1m i höjd. De behöver hö som basfoder och en bra chinchillapellets typ Mästers eller Bello att äta.

De blir inga keldjur som sitter still så länge som t.ex ett marsvin gör, men många sitter gärna i knät en stund innan de skuttar vidare på nya äventyr.

En del chillor får problem med tänderna så vill du vara lite extra säker så köper du chillor med stamtavla och känd sjukdomshistorik. Tyvärr kan det gå fel ändå, men chansen att man får långtlevande djur är ändå större än om man köper två chillor utan bakgrund på blocket.

Men bara man är beredd på att man kan behöva ta några turer till veteriärern så är det absolut inget fel i att köpa sådana chillor heller.

Chillor håller man inomhus, alltså inga djur du tar ut på sommaren, oavsett väder. De ska inte gå i koppel. Det kan vara lite knepigt att hitta djurvakt om man åker på semester.

[Harlekin]
0

Tack så mycket för informationen tyverr har jag aldrig träffat en chinchilla men jag tror nog att dem passar mig ganska bra endå.

har chinchillor lätt att få sjukdommar och sådant?

Justsmiile
2

tror du ska läsa på en hel del, och kanske träffa djuret innan du funderar mer.

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

UlrikaD
0

#2 Då tycker jag helt klart det första du ska göra är att se ifall du kan hälsa på någon uppfödare eller ägare.

Det är jättelätt att titta på forum, bilder, youtube och tycka att djur är supergulliga och mysiga. Men de kan vara en helt annan sak i verkligheten.

Just djur är ju dumt om man "felköper". Speciellt då chinchillor som lever såpass länge.

Tandfel är väl det som är vanligast på chillor. Det är oftast ärftligt och går sällan att göra någonting åt.

CatchFatch
0

Jag hade aldrig träffat en chinchilla men hade en bok om smådjur där det var en mamma + unge på framsidan och jag hade läst om de i boken och senare även på forum. Dock bara lite smått och trodde att de skulle var som typ en kanin blandat med gerbil eller degu.

När jag blev tillsammans med min pojkvän och träffade han mamma, som har 30 chinchillor, trodde jag att det skulle lukta så sjukt mycket. men det dofta snarare bara hö och spån och allmänt rent. Dessutom var de sååååå sjukt mycket spralligare att hålla än vad jag trodde! De var även mer viga och inte alls så klumpiga och lata som de såg ut på bild!

Den första chinchillan jag klappa är dessutom kittlig på baken så när jag klappa honom hoppade han till och pep/skrek, trodde ärligt talat att jag gjorde illa honom D:

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Harlekin]
0

jag ska se om jag kan hälsa på någon med chillor och sen ska jag läsa på så in i bänken:D

Zuzziquie
0

Kan även tipsa om att åka på någon av våra chinchillautställningar nu till våren. Det är en i Norrköping om tre veckor och en i Tenhult i början på maj. Då kan man också se massor med chillor, prata med chillaägare & uppfödare m.m. :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Harlekin]
0

ja det kanske jag skulle göra min bror går ju i jordbruks skolan i tenhult så jg kan ju kolla upp det där med utställningarnaSkrattande