fråga till uppfödare
Betalar ni skatt?
Nej, eftersom vi alla har hobbyuppfödningar så behöver man inte göra det. Kan leta fram den aktuella lagtexten som säger det om du vill det, men har iallafall kollat upp det och så länge det bara är på hobby-basis så behövs ingen skatt betalas.
Och dessutom, om man nu av någon anledning inte skulle anse sin uppfödning som att det bara är en hobby (osäker på om man tex säljer till djuraffärer, som det fortfarande räknas som hobby då? men ingen uppfödare jag känner säljer iallafall dit oavsett). Så skulle man hållt på sparat alla kvitton och bokfört allt och sedan skickat in en deklaration så skulle det visat sig att man ligger på ett galet underskott (Alltså att man går många många tusen back varje år)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Så länge en hobby verksamhet går med underskott behöver man inte deklarera eller betala skatt. Däremot om hobbyn får ett överskott så ska man deklarera och betala skatt men då får man dessutom göra avdrag för vissa kostnader.
Tror precis som Susanna säger att det finns nog ingen uppfödare i Sverige som ligger på plus…
#2 Får det inte till och med gå med visst överskott så länge det är en hobbyverksamhet? Var ett tag sedan jag läste de där texterna nu känner jag ;)
Men oavsett, som sagt, som seriös uppfödare så är det nog nästan en omöjlighet att gå runt… Jag har börjat hålla koll lite i olika omgångar, men slutat när jag legat XXXXkr back, komme varje gång fram till att jag nog inte ville veta hur många tusen back jag faktiskt går varje år ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Okej, hur höga summor få man sälja då för att slippa att hålla på o skatta osv?
Jag har nämligen fått höra att man måste betala skatt oavsätt summa och då är jag lite osäker på om jag nu vill börja föda upp chinchillor.
Jag har varit inne och kollat skatteverkets sida och så fort man får ett överskott så ska man deklarera och betala skatt.
Men som sagt när man bokför så räknar man ju in alla inköp (djur, foder, spån, sand och allt annat men köper in till sin uppfödning) och sedan alla inkomster som nästan enbart består av sålda djur. Jag har bokfört min uppfödning nästan hela tiden och bokslutet är tyvärr aldrig på plus-sidan.
Som du förstår kan man inte massproducera chinchillor då de går dräktiga i 111 dagar och dessutom bara får 1-3 (vanligast) ungar/kull. Det innebär att du skulle nog behöva ha ett par tusen djur i din uppfödning för att hamna på plus.
Mvh

Som tidigare skrivit så ska man skatta så fort uppfödningen går på plus. Men slår man ut all mat, bygga nya burar, veterinärskostnader osv så får man sälja en väldans massa chillor för att få det att gå på plus.
Jag tror säkert att det finns några få som säljer såpass mycket chillor att det går på plus men hur de gör har jag ingen aning om. Men då handlar det naturligtvis om en väldigt stor uppfödning.
Jag har dock aldrig hamnat på plus-sidan tyvärr.
Här kan du läsa mer om hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf