Vad vet ni egentligen?
Tänkte göra en liten undersökning, vad chinchillaägare egentligen vet om chillor.
Det var ju ingen undersökning om vad vi vet, utan om hur vi själva håller våra chinchillor.
På många av frågorna så är det skilda meningar om vad som egentligen gäller, har jag sett.
#1 Ja, det kan ju vara så. Hade varit meningen att veta hur många som vet tex minimåtten för chinchilla men la till så att man kan se hur många som inte bryr sig etc.
#2 Som vadå?
#3 Skaffar man chinchilla hoppas jag definitivt att man läst på och då SKA man veta burmåtten.
#4 Ja, och man borde också veta att dem inte ska ha springhjul, inte ska få vatten på sig, inte vara ute och inte ska ha sele men det är det många som inte vet. Se till exempel svaren och resultaten bland frågorna, det är någon som svarat helt galet. Man ska veta vissa saker, men man ska inte heller mörda någon och det bryr sig inte alla om heller.
#5 Nja nu tror jag du får ändra dina tankar lite.. Du säger att man inte heller ska mörda någon, det är ju rätt självklart, men att inte alla bryr sig om det skulle hända? Är man en seriös person som tycker om djur kan man bry sig om vilket djur som helst när det gått bort. Vet folk som står så nära sina akvariefiskar att de har fina begravningar för det. Dock vet jag ju att det finns idioter som inte tar bra hand om sina djur, men då ska man heller inte skaffa några.
Så nu ska jag göra detta självklart:
1. Minimåtten för en bur är 100x100x50
2. Springhjulen skadar deras ryggar och det är heller inget naturligt i att ha ett hjul att springa i. De ska vara utanför buren och leka istället vilket de tycker är minst tusen gånger så roligt.
3. De ska alltid ha fri tillgång till sand i buren.
4. Chinchillor SKA bo minst två.
5. De ska absolut inte ha vatten/fukt i pälsen så det ska undvikas totalt. Vatten ska de ha i vattenflaska och inte i skål.
6. De ska inte ha sele eller koppel.
7. De ska inte vara utomhus.
Till exempel har jag ju sett olika uppgifter på krav om minimistorleken, och hur vida man kan låta dem vara utomhus.
#7 Minimistorlek på bur för 2 individer är 100x100x50. Ska man ha fler får man alltså ha en större bur. Chinchillor ska inte vara utomhus, de vill inte ha drag på sig, och de klarar inte för kallt väder heller. Alltså kan de inte vara ute om hösten eller vintern. De tål heller inte direkt solljus utan kan drabbas av öroncancer, så där rök sommaren och våren.
De är helt enkelt inte anpassade för Sveriges klimat och natur.
Det är inte soligt alltid och man kan göra något åt det om man inte är allt för lat att sätta solskydd där djuret springer omkring.
Annars undrar jag hur de vilda chinchillorna kan överleva sitt klimat uppe i anderna där det kan vara dragit och kallt. Sen är det inte omöjligt att solen tittar fram där. Visst de var i små grottor mer än de var ute och är aktiva på natten, men liksom ingen dör av att de är ute en halvtimme?
Har man en chinchilla ute så är det inte helt omöjligt se till att de slipper bli överhettade av solen om solen är uppe och sätta över någon skugga för chinchillorna. Man kan ha dem ute utan att det händer dem något, men inte i alla väder och inte hur som helst. Man måste ha översikt om dem, även om de är i inhängnad så kan det finnas flygande rovdjur.
Jag kan ha min chinchilla utan några problem utomhus, och jag vet konsekvenserna, men jag skiter inte i det. Och självklart kollar jag vädret innan jag tar ut honom. Han har alltid skugga där det är svalt och torrt. Han trivs mycket med att vara ute då och då. När vädret tillåter vill säga.
Hej!
Minsta burmått är inte nödvändigtvis 100x100x50, utan 0,5 kvadratmeter bottenyta och kortaste sidan får inte vara under 50 cm, höjden får inte vara under 100 cm. Men en bur som är 100 cm hög kan lika gärna vara 75 cm x 75 cm. Tror nog att de flesta som håller på med chinchilla vet det, då det här med bur mått förekommer i var och varannan tråd. Däremot är det inte många som även nämner att det finns minimått på bolådor samt ett minsta tillåtna antal hyllplan och att dessa skall vara såpass stora att chinchillan kan ligga ner bekvämt på dem.
Hurvida de varit "nära" vatten är väl konstig fråga, tänk om djuret haft infekterade sår och man behöver tvätta rent ett lite större område innan man tvättar med tex klorhexidinlösning/alsolsprit/väteperoxid? För den skull menar jag ju inte att man blöter ner hela djuret.
Likaså om djuret varit ute….ja om man åker till veterinär eller åker på utställningar så kan man ju inte undvika att ta ut djuret.
Precis som med att vara ensam, de flesta som bedriver avel och tex har en högdräktig hona som man inte vill ska bli omparad låter honan sitta ensam tills dess hon får sin kull, kan ju variera tidsmässigt beroende på hur säker man är på beräknat förlossningsdatum.
Mvh
Jag har varit hos veterinären med mina chinchillor och då är det en självklarhet att djuret kommer under en kort tid vara utomhus, men det är nödvändigt. Jag jämför inte på det viset, det är stor skillnad på att ha en chilla ute för skojs skull och för att kanske göra det i ett nödfall.
Även om man skulle kunna ha chinchillor utomhus får tanken på hur kvicka och smidiga chinchillor är mig att aldrig göra det. Tänk bara om den skulle rymma. Inte kul.
Tur nog så är min chinchilla en morsgris som ska springa mellan mina ben hela tiden.
Men man måste ju försäkra sig att djuret inte ska kunna rymma, min chinchilla har fintat mig i många dar. Men med tålamod till att odla fram förtroende är det bara att sträcka fram händerna framför honom så hoppar han upp.
#6 Många bryr sig visst om det, det var inte på det sättet jag menade. Folk mördar ju varandra även om man inte ska det, och folk läser inte på om djur man skaffar innan man skaffar dem. Så är det, har du inte själv sett hur många chinchillaburar som säljes är alldeles för små.
Det finns saker man borde göra och som känns självklart för många men som vissa inte gör, jag vill bara kolla upp hur det ligger till, hur många som inte vet eller inte bryr sig.
Man måste tänka på att chillorna i det vilda är nattaktiva och därför inte utsätt på samma sätt av solen i det vilda.