Agnes börjar tunna ur
Mina ena chilla börjar tunna ur medans den andra är normalstor, jag ger dem en dl pellets om dagen och dem har fritillgång till hö. Maten är alltid slut på kvällarna så då fyller jag på lite extra så dem har lite till kvällen. Men jag kan ju inte ge dem mer mat för då äter ju den andra tjejen mer och blir tjockare. Eller? Har ni nå tips på hur jag ska göra?
Tacksam för svar!

En chilla blir sällan tjock på pellets. Låt dem ha fri tillgång och se om det gör någon skillnad på din tös. Ha koll på dem så hon får ätit ordentligt så den andra tjejen inte motar bort henne från maten.
Fortsätter hon att gå ner i vikt bör man ha andra saker i åtanke som att hon kan vara sjuk, ha tandproblem eller liknande.
Men börja med att se till att de har fri tillgång till mat.
Okej, ja jag ska börja iakta dem lite mer så får vi se, tack! Juste jag har aldrig vägt mina chillor då dem inte gärna vill vara i min famn, ska jag göra det iaf? Hur mycket ungefär ska en chlla väga? =)

#2 Hur vet du då att hon har gått ner i vikt?
Att hålla reda på vikten på sina chillor är en bra idé just pga att många gånger kan man se att en chilla är dålig på vågen innan man ser det på riktigt.
Väga en gång i veckan är en bra livförsäkring. Har man en chilla som inte vill sitta still så sätter man den i en transportbur och sätter på vågen helt enkelt:)
Vad en chilla ska väga är jätteindividuellt. Beror mycket på föräldrarna och vad den har benstomme för.
En chilla kan väga 500g och må bra och aldrig bli större, medans en annan kan väga 1000g och också vara helt normalviktig.
Därför är det bra att ha en grundvikt att gå på.
Vanligaste vikerna är väl mellan 600-800g kanske. Men återigen, både under och över kan vara helt ok för just den chillan.
Men har en chilla vägt säg 600g och ramlar ner till 500g, då är det inte bra och man bör kolla upp det.
Jag känner revbenen välldigt bra när jag håller i henne, därför tror jag att hon kan ha börjat gå ner i vikt :P
Okej, då vet jag! Ska hitta en bra våg och väga dem nu på kvällen. Tack!
Prova att ge vetegroddar om du märker att den ena tappar i vikt.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Okej, det ska jag prova!
Det jag vet nu är att hon tar mat ur min hand när jag ger, då kan hon väll inte ha problem med tänderna? Och jag har aldrig sett henne bli bortmotad av den andra chillan när dem äter för dem brukar sitta tillsammans ibland och käka plus maten och höet var slut imorse? Då är det väll ganska bra?

#7 Problem med tänderna kan visa sig på väldigt många olika sätta. Vikttapp, att maten smulara sig, att de har svårt att äta, att ögonen börjar rinna.
Jag hade en chilla vars enda tecken var att hon tappade i vikt, absolut ingenting annat. Men vid röntgen visade det sig då att tandrötterna vuxit.
Så tandproblem är lite lurigt att hålla reda på även om det finns symptom att titta på.
Men det lättaste du kan göra det är ju att väga henne och följa hennes vikt.
Okej, ja jag ska leta efter en liten våg som går upp till tre kilo, den jag hade nu gick upp till 2 men med en hink att ha henne i och lock så gick det över 2 kilo :P Så nu är jag igång och letar =)
Tänkte uppdatera er lite ångående chillan =) Båda ser ut att må bra, böt ut de gamla pinnarna till en ny och dem började tugga på en gång, gav dem lite helhavre och båda åt, mest åt den magra :) Både har lämnat buren vilket ingen av dem har gjort på över en vecka :O Så det känns skönt! De har även druckit otroligt mycket vatten, så allt verkar se bra ut hittills =) *Lättad*