Marsvins pellets eller chinchillapellets
Var till mataffären förut och skulle kolla efter mat till chinchillan. Hittade inte chinchilla pellets men däremot marsvins pellets. kan han äta det? eller vad är skillnaden mellan de och chinchillapellets?
Hej! dom ska INTE ha marsvins pellets. och jag tycker inte du ska köpa chilla mat i vanlig mataffär de brukar vara blandfoder, så som torkade morötter och annat som chinchillor inte ska ha! har du läst på om chinchillan?? om du inte har de så googla på chinchilla så kommer de massor av fakta! och lässå mycket du kommer över då får du svar på dina frågor!
Mvh Mulle
Det är sällan chinchilla pellets i mataffären är bra för chinchillorna :/
Nej du bör inte ge dina chillor marsvins pellets. Dels så är det för att innehållet i pelletsen inte är gjord för en chilla och på sikt kommer din chilla bli dålig.
Så nej inte marsvinspellets till chillorna. Det du bör ge är mästerns chinchilla pellets eller bellos chinchilla pellets som är specefikt framtaget för chinchillor.
Hör med din lokala djurbutik om de har bello eller kan ta in. Alternativ är om du har en uppfödare i närheten av dej som du kan köpa mästerns/scaf pellets ifrån.
Lycka till!
Tips är att köpa chilla foder hos uppfödare då vet du vad du får, mästers pellets är bäst vad jag har hört!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Du kan även ge
Lottie kanin och marsvins pellets, havre och vete
eller
Carrier
Dessa finns att köpa på granngården, funkar jätte bra till chinchillor :)
Jag har hört att havre inte är så bra, ska tydligen finnas vissa ämnen i den som inte är bra för chillan men kommer inte ihåg vad det var för nåt!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#6 jag har gett det fodret sen 2004 utan problem och bytte i höstas pga att dem slutade säljas i stora säckar ;)
Så det fodret är ingen fara :)
okej tack för alla svar, jag var väldigt skeptisk till marsvinsmaten o han har inte fått något av det. vi åkte till närmsta djuraffär och köpte bello istället. Marsvinspelletsen var ren pellets, alltså inga grönsaker eller sådant var med. frågade på djuraffären och dom sa att den enda skillnaden var att marsvins pelletsen hade c vitamin i sig tror jag. Men litar inte rikigt på de, så vi köpte chinchilla pellets i stället :)
#8 nej det är skillnad mellan olika marsvins pellets.
Dem jag förslog är till kaniner och marsvin, men innehållet gör dem rätt även till chinchillor ;)
menade mellan marsvinspelletesen och chinchilla pelletsen :)
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro haha, marsvinspelletsen var ju ren pellets men de kanske är säkrast o köra på chinchillapellets :)
#10 det är säkrast att köra på chinchilla pellets, och bara dem sorterna man vet är bra, finns massa nya sorters chinchilla pellets på marknaden och alla är inte bra :/
ja precis. Nej jag kör på pelletsen vi köpte till honom (Bello) istället :)
#12 ja det är ett bra pellets :)
Det är väl viktigare att kolla på vad det innehåller och inte vad det heter :P
Finns ju det som säljs som chinchilla pellets som tydligen inte är alls bra att ge till sin chinchilla :P