Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 3559 ggr
EmelieGustavsson
0

Söker efter chinchillor!

har funderat på att skaffa chinchillor ett bra tag nu och funderar seriöst på att skaffa ett par stycken. finns det någon som vet vart jag kan köpa dom? blocket och tradera finns det ingenting på som ligger i närheten..

Finns det någon som vet uppfödare eller någon som ska sälja sina i Karlstad området? kan åka en liten bit om det är så :)

UlrikaD
0

Får verkligen hoppas att du inte hittar chillor på Tradera i och med att det är olaglig att sälja djur på auktion.

Var du ska hitta dina chillor beror väl lite på vad du är ute efter.

Antingen kan du köpa av en uppfödare som föder upp djur med stamtavlor efter sunda och friska linjer. Då kostar en chilla ca 1500kr och man vet vad man får.

Annars finns det alltid många omplaceringar och bebisar som man kanske inte vet så mycket om på olika annons-sajter som blocket, eniro, zoonen osv.

Fördelen om du köper från uppfödare är att du får chillor som handskats med från start och är relativt tama när du får dem.

Många av de äldre som omplaceras via blocket osv omplaceras tyvärr för att de inte är tama nog för de nya ägarna. Kan ha köpts via djuraffär eller på annat sätt, men inte blivit hanterade nog under uppväxten.

Går säkerligen att få dessa tama också, men det krävs lite mer tid och tålamod.

Kan annars vara värt att ta tåget och hälsa på en uppfödare med chillor till salu och få två stycken som passar dig:)

CatchFatch
0

Jag vet en som säljer Chillor i Södermanland. Eller det kanske är för långt avstånd.. ?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Zuzziquie
0

Det finns en uppfödare i Örebro, det är ganska nära dig va? 
S*Honeys Chinchilla, http://web.me.com/honeyschinchilla

De kan jag starkt rekommendera :) Väldigt trevliga och kan sina djur :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

EmelieGustavsson
1

Tack för alla svar måste jag säga först!

var upp o hämta en kille idag, han bodde med en familj som hade 4 små döttrar. hans bur stog intryckt i ett hörn helt själv, med nästan ingen mat.. så vi tog med honom hem. dom verkade inte ha något intresse för honom och lill tjejen som tog ut honom ur buren var ganska hårdhänt :( gjorde ont och se…

När vi kom hem med honom så fick han utforska buren och fick mat o vatten. nu sitter han på min axel o ser jätte nöjd ut. Han är super go och kommer gärna fram och kelar när vi ropar på honom.

Ska så snart som möjligt försöka hitta en kompis till honom :)

EmelieGustavsson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är han!

LadyS
0

Se där, vad trevligt… Då får man gratulera till det nya tillskottet i familjen.
Hoppas ni kommer trivas med varandra =)

En riktig lite sötnos har du fått tag i =)

EmelieGustavsson
0

Hihi ja! han är super go, sitter gärna på axeln och har inget emot o bli klappad. Pojkvännen var lite skeptisk i början " ja dom är jätte söta men roliga är dom väl inte?" nu tror jag han tycker mer om oscar än vad jag gör haha ;)

Rafflan
0

Grattis :D

Ska han ha en kompis ska det vara en bebis hane som är yngre än 4 månader :)
Och kolla även så chinchilla fodret du fått är bra, tyvärr för många okunniga som köper dåligt foder och skickar med den nya ägaren.

Killarna smälter lätt i smyg för dessa små tussar ;)

EmelieGustavsson
1

ok jag ska fixa en kompis till honom så fort jag kan, måste bara vänta så jag får pengar :)

ja, jag lita inte riktigt på det jag köpte först utan vi köpte då bello i stället. har hört att det ska vara bra :)

haha ja, han tycker det är så roligt att leka/kela med chinchillan, "men han är ju så mjuk!" säger han varje gång jag kommer i närheten ;)

Rafflan
0

#9 ja bello är ett bra pellets :)

Haha, jo du, dem är nog ganska mjuka på insidan dem där killarna ;)

Wand
0

Som nämnts tidigare så är det allra säkraste kortet att köpa från uppfödare, då vet du vad du får för dina pengar. 

Men att "rädda" chinchillor från dåliga hem kan också visa sig vara en fin investering.
Omplaceringar finns det dessutom ett överflöd av kan jag tycka, och jag tycker så synd om dessa stackare som skickas runt hit och dit…

Har en vän som för ca 3 år sedan fick en chinchilla av sin kompis. Han såg ut att ha fått ett bad i olivolja, så ful var hans päls. Han hade blivit matad med enbart geléhallon i över ett år hos ägaren, för de tyckte att det var så gulligt när han åt dem. Inget pellets, inget hö.

Han blev rejält tam och go när han fick flytta därifrån, antagligen blev han oerhört tacksam.

Jag tycker det är fint att det finns människor som verkligen lägger ner energi, plats och pengar på att ge dessa utsatta filurer en ny, rejäl chans.

Och nu när du fått hem din kille så hoppas jag att allt kommer gå superbra! Det låter ju inte som att hans förra hem var sådär jättekärleksfullt och kunnigt som man kan önska.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Justsmiile
0

#11 geléhallon!? :O ;@

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Wand
0

#12 Japp, tragiskt men sant. Det är ett under att chillan lyckades bli helt återsälld efter den groteska behandlingen… 

Har även för mig att han fick bo i en kaninbur. {#emotions_dlg.undecided}

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

EmelieGustavsson
0

nej precis, dom verkade inte bry sig så mycket om honom. han är fortfarande lite blyg och så, men det går absolut och hålla i honom osv. han blir tamare för varje dag :)