Para en vit chinchilla?
Hej!
Innan visste jag det här, men nu har jag helt glömt bort.
Så hur är det nu igen,
vilka färger får man inte para en vit chinchilla med?
Eller funkar det att bara para hur som helst?
hmm, nej va?..
Haha jaa, mina funderingar såhär en natt utan sömn
hittade inte direkt några svar när jag sökte på nätet heller,
så jag ställer frågan till er.
så slipper nog min hjärna att koka över..
Nej men det är så att jag är jätte sugen på att skaffa en vit liten hårboll, hade en vit hane för några år sen men han har jag inte kvar.
Så sitter i tankar på att skaffa en sån faktiskt.
Därför undrar jag lite över parning.
Jag har ju standard gråa pojkar, och black ebony honor.
Så måste få svar på frågan innan jag kan bestämma vad för kön jag ska skaffa isåfall. (om jag någongång får för mig att ta ungar på den vita & vill ju inte ta med färger som är helt "emot" varann)
Jag hoppas att ni förstår mitt trötta babbel & orkar läsa allt.
Tacksam för svar! 
white och white funkar inte, övriga går bra :) samma med velvet och velvet.
men grå o vit funkar och ebony (inte white) och vite fungerar också :)
#1 Ja okej, då vet jag det! :D
Tack så jätte mycket för svaret! :)
Spinner vidare:
Att white +white inte blir så bra är jag med på; den kombinationen (Lethal white syndrome?) finns i andra arter som ex.vis hästar och resulterar då i död avkomma/resorption under dräktigheten, eller som vid Overo lethal white syndrome (OLWS) hos painthästar, avkomma som dör kort tid efter födseln…
Det borde väl inte vara samma gen som spökar i velvet?? Förutom då de velvet som är en "vit variant" Eller varför går det/ska man inte avla på velvet+velvet kombinationen?
#3 Vad det beror på är en bra fråga men man har märkt att velvet i homozygot tillstånd (alltså en chilla som skulle fått 2 velvet gener) aldrig föds.
Om man sätter ihop tex en black velvet med en annan black velvet (grå + velvetgen) så ska man få:
25% standard grå (grå+grå)
50% black velvet (grå + velvet)
25% "homozygot black velvet" (velvet + velvet)
Men man har märkt att
1. det dyker aldrig upp några homozygot black velvet. (dessa skulle isåfall ge vidare sin velvet gen till alla sina ungar - detta har testats på ungar efter velvet + velvet djur men aldrig dykt upp)
2. man märker ett minskat antal ungar = man kan dra slutsatsen att det är de 25% som skulle blivit homozygot black velvet som absorberats i magen.
Det finns tyvärr inte så mycket forskning på chinchillor, så varför det itne kan finnas djur med dubbel uppsättning av velvet inte kan existera vet man tyvärr inte.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Ok!
Så samma arvsgång som på OLWS, med undantag för att här resorberas troligen fostret istället för att födas fram.
Så egentligen inget hinder i säg att avla på velvet eftersom det inte medför skada på de inblandade djuren, men kanske olämpligt eftersom man ändå vill ha avkommor med den kombinationen.
Är det samma sak med vhite+white? Dvs föds färre/resorberas, eller är det något annat som hindrar avel där?
Tänker i banor om avelsförbud pga djurs lidande som ju är anledningen till att OLWS positiva hästar inte får användas i avel enligt SJV, aven om djuren själva är fullt friska med den defekta genen i endast enkel uppsättning???
Himla intressant det här med gener och hur det förs vidare
#5 Yes, är samma sak på vita sidan att det blir färre ungar / resorberas, det föds inga olämpliga ungar eller något sånt (om man jämför med blue merle på hundar där det kan födas hundar som är döva, saknar ögon osv om de får en dubbel uppsättning av merle) Dock så har det länge diskuterats OM det skulle kunna skada honan, men man vet inget säkert, forskas som sagt inte särskilt mycket på chinchillor, så man brukar helt enkelt bara säga att man bör inte göra en sån parning just för att det inte finns någon anledning att göra det. Vi har en så pass stor avelsbas att det är onödigt att riskera något för att göra en sån parning.
Dock kan tilläggas att många ser inte på velvet-velvet lika allvarligt som vit - vit och vet att en del i utlandet parar velvet - velvet och säger att de inte tror/har märkt att det skulle påverka hona/ungar något. Däremot vit - vit tror jag inte någon medvetet parar på, dels för att man tror att det är allvarligare - varför vet jag inte, men ja.
Samt att om man tänker kvalitet på chinchillor så vill man gärna ha en bra och tät päls som håller sig och vita djur har en lite annan textur på stråna som gör att den generellt är lite vaddigare (inte särskilt bra) och att då sätta ihop två vita djur och kanske få ännu vaddigare päls är inget som anses bra. Så, vit - vit finns inte bara en utan två anledningar till att undvika.
Och ja! Måste säga att jag också tycker det är otroligt intressant med genetiken! :D
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Tack!
Det klargjorde en del ang. de små vita