Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1315 ggr
Mirre9898
0

Biter chinchillor på gallret?

Som rubriken sägs, brukar dom bita på gallret? eller är det bara så om dom är uttråkade osv. 
Om jag sätter min hamster i en gallerbur biter hon på gallret hela natten och då kan jag inte sova..

Miranda

LadyS
0

Ja en del biter på gallret. Men jag tror att den största anledningen är som du själv sa tristess. Så det blir att fylla upp buren med roliga saker så de inte sitter och tuggar på gallret.

Mina gör det inte kan jag säga… dock försöker de tugga i sej trät under gallret och ja då hörs det i mellan åt. Men efter ett par runder med tillsägelse så brukar mina ge upp i alla fall för den natten ;)

Mirre9898
0

#1 okej, har du dina chillor samma rum som du sover i ? :).

Miranda

Ciccipicki
0

Jag har haft två sådana hanar som har bitit på gallret länge och väl, gärna med en pinne så att det blir riktigt mycket oljud. En av hanarna gick bort (de bodde inte tillsammans), och den andra hanen fortsatte i hans fotspår. Jag trodde nästan att även han skulle ha lärt upp någon av de andra chinsen, nu när jag fick ta bort den hanen är det nu väldigt tyst. Ingen av de tre jag har biter på gallret eller vattenflaskan.

Ingen skillnad i burar osv, så det är ju mycket beroende på personlighet. De två hanarna slutade inte gnaga på gallret förrän de fick komma ut, spelade ingen roll hur mycket burstimulans man förskte få till.Cool

LadyS
0

#2 Nej jag har inte mina chillor i samma rum som jag sover. Dock ska de kanske tilläggas att jag har sovrums dörren öppen så jag hör väldigt väl vad mina chillor gör i källaren =)

Men det är som Ciccipicki skriver det beror väldigt mycket på personligheterna. Det viktigaste är väl att försöka stimulera chillorna så mycket som möjligt.

Visa kräver massor andra nästan inget.

Mirre9898
0

#3 + #4 Okej tack ! :).

Miranda