Lusern mm
Håller på och läser in mig på ämnet Chinchillor, då 13åringen är väldigt inne på att skaffa det efter att hennes kanin tragiskt gick bort tidigt i höstas och jag har då lite funderingar angående foder.
Hö som basmat - Är det bara att ta av det vi ger våra hästar? Grönt, fräsht, luktar gott och dammar inte. Näringsvärden? Är det något ni håller reda på? (Van att räkna foderstater till häst
)
Alfakuber - kan de tydligen få knapra på lite då och då. Enligt foderböcker för häst är det samma innehåll i lucenpellets; Någon som har erfarenhet av att ge lucernpellets?
Chinchillapellets - Säljs av många uppfödare. Vad innehåller det egentligen?
Det var väl allt för denna gången, men kommer säkert på fler frågor vad det lider. 
Yes, helt vanligt hästhö är det bästa! Och nej, vi brukar inte ha koll på näringsvärdena på höet jag har kollat det någongång med hjälp av min syster som har hästar men normalt så kollar man inte det. Försöker bara gå på att det ser bra ut och luktar gott och dammar inte :)
Ska fungera med lucernpellets också ja! Jag har inte gett det själv men vet andra uppfödare som ger/har gett det och det har fungerat bra för dem. Får väl dock tilläggas att det är något som de inte måste ha så det går bra att låta bli, man måste med andra ord inte köpa en 20 kg säck bara för att man har två chillor ;)
Vad gäller pelletsen så det pelletsen som flest uppfödare har (dock inte jag, då jag har så svårt att få tag på det) är detta: http://www.spannfod.se/produkter/masters-chinchilla.aspx Jag har ett danskt chinchillapellets men det är ganska snarlikt näringsmässigt.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor