Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2645 ggr
ChillaFlickan
2

Sötnosen anlänt!

I torsdags förra veckan kom han, sötnosen jag väntat på.. Min chilla ChinChin! Han är så oroligt söt att man får hål i tänderna!

Han är väldigt social och nyfiken, och han älskar att komma ut ur buren varje dag. I söndags (tror jag) så var han ute i 4/5 timma ur buren! Snacka om han blev trött! Och han kommer upp (redan!) i handen, å han blir mer modig om man pratar med honom. Världens gulligaste hårboll! Kyss

[ChinHeart]
1

Bor han ensam? Du vet väl att det är svensk lag på att chinchillor ska bo minst två tillsammans och inte ensamma. De är flockdjur och en människa kan inte ta hjärteplatsen som en kompis av samma djur kan göra.

Mirre9898
0

1# Dom rekommenderas på att dom ska vara tå och två, men det finns inge lag på det. Fast om det rekommenderas ska man ju försöka skaffa två så gott det går.

Miranda

Wand
1

#2 Det är lag på att flockdjur ska leva med en artfrände, och personligen tycker jag nästan att det är djurplågeri att tvinga ett flockdjur leva ensamt. Har man provat och fått bekräftat att djuret i fråga helt enkelt inte vill ha sällskap, då är det en sak. Men alla flockdjur bör få en chans.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mirre9898
0

3# Ja, men jag har för mig att det inte står lag på det. Men om det rekommenderas så borde man ha det för att göra så att chinchillan mår bra.

Miranda

S*Silverklippan
1

För att reda ut lite, chinchillan är inte ett flockdjur. De lever i kolonier, dvs de lever i mindre familjegrupper. Dessutom finns det vissa individer som har mycket svårt att acceptera andra under de levnadsförhållanden som vi håller dem i. Det finns även en del som pga av stress mår bättre att sitta själva under kortare eller längre perioder.

Mvh

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

gnagarlover
0

nu vill jag se bild på sötnosen=)))

Zuzziquie
0

#6 Det vill jag med :)

I övrigt gör jag en liten "hålla med" på Cattis/Silverklippans inlägg

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

Grattis till nya chillan! Och jag vill också se bild såklart:)

Sen måste jag inflika att jag vet inte riktigt hur många chinchillor jag haft under åren, men det måste ju vara bra många, iallafall 80st.

Jag har haft en enda chinchilla av dessa som inte accepterat vilken partner som helst. Hon hade en hon kunde bo ihop med, ingen annan.

Alla andra har jag haft i par och de har sovit i en pälshög på nätterna, aldrig blivit osams.

Så jag skulle nog säga att de flesta trivs med kompis men att det finns individer som inte gör det också såklart.Flört

ChillaFlickan
0

#6 - 7 Jag ska ta en bild på honom, så ska ni få se! :)

#8 Tack! En bild ska du få se. Min chilla trivs jätte bra utan kompis, så så är det ;)

Och övrigt alla andra komentarer om att de ska leva två å två, min chilla trivs jätte bra med att vara ensam i buren! Jag har honom ute från buren i flera timmar varje dag!

Justsmiile
0

det trodde jag också först med min flicka tills jag skaffade henne en kompis. 
om jag visste detta skulle jag aldrig haft henne ensam.
tänk att vara ensam hela tiden…
du är ju inte vaken när han är uppe?

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

ChillaFlickan
0

#10 Nej det är sant, vaken är jag inte. Men jag har svårt att få tag på en kompis åt honom.. jag bor i norrbotten och det är nästan ingen som har chillor där.

[ChinHeart]
0

Du säger att han trivs utan kompis. Kanske ser det ut som det men jag kan lova dig att längtan efter kompis sitter i din chinchillas hjärta. Du borde leta upp en kompis. Det är olagligt att ha en chinchilla ensam. De är alltså lag på att de ska bo minst två.

Millchan
6

#12, det är inte en lag utan en rekomedation, hon bor i norrbotten skriver hon ju och det är inte många som har chillor där!

Jag tror att Chillaflickan vill sitt bästa med sin chilla var av hon frågar massa tips och råd här!

Kollade blocket då det inte finns reggade uppfödare i norbotten och inga chillor finns till salu så var lite snäll med henne nu!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Millchan
4

ChillaFlickan: Grattis till din lille sötnos, har du nån bild på honom?

[ChinHeart]
0

Millchan, det är lag på att de ska bo två. Man får inte hålla en ensam chinchilla.

LadyS
1

# 15  Det där är nog inte helt sant… enligt jordbruksverket så får du lov att ha en chilla ensam om den har uppvisat flertal gånger och mot flertal olika individer att den inte vill ha sällskap.

Du bör inte hålla två djur ihop om de finns risk för att de skadar/dödar varandra.

Så tolka jag i alla fall jordbruksverkets skrivelser.

Men jag kan ju också ha tolkat det hel knas.

[ChinHeart]
1

Det är lag på att de ska bo två. Visst finns det djur som inte vill ha sällskap men de flesta bråkar och gruffar när de träffas första gången. Har man en ensam chinchilla, tror den är lyckligast i världen och sedan köper en till chilla ser man hur stor skillnaden är.

Två chillor leker, sover ihop, gosar ihop, tvättar varandra och är lyckliga ihop. Tyvärr är en ensam chinchilla långt ifrån lika lycklig.

LadyS
1

Det där är ju faktist från individ till individ.Men visst tror jag att de flesta chillor trivs att sitta i par ( efter diverse duspyter ;) och jag förespåkar att man ska försöka hålla dem i par.

Är det dock så att en chinchilla visa tydligt att den INTE vill ha sällskap efter flera försök med ihopsättning genom mycket bråk osv så bör man hålla denna ensam enligt mitt tycke.

Varför försöka påtvinga sällskap??

Och att säga att en ensam chilla inte kan vara lika lycklig som en som sitter med sällskap ja det får stå för dej!

Lycka är individuell och alla känner vi lycka på olika sätt =)

UlrikaD
0

Under de år jag har hållit på med chinchillor så har jag haft två chillor som inte velat ha sällskap. Och det har varit tills jag hittat exakt det rätta sällskapet till dem.

Så på många år och kanske…uppåt 100 chillor så är det såpass sällan de inte vill ha sällskap.

Hittade den perfekta sambon till min tjej Sensation som absolut inte gillade någon. De trivdes hur bra som helst i flera år. Sen dog hanen och hon vägrar sitta ihop med någon annan.

Jag kanske hittar en annan perfekt till henne, men ingen av de som bor hemma här nu duger. Så hon kommer ju att få bo själv tills hon själv säger till att hon är redo för en kompis.

Poängen var väl att merparten verkar vilja sitta med någon kompis iallafall.

LadyS
0

Jag håller med dej där Ulrika… merparten av chillor vill ha sällskap.

Men har man en chilla som inte vill så får man ju acceptera det.

Visst det är lag på att man ska hålla dem i par men det är ju får djurens bästa… och visar djuret tydligt att jag vill inte ha sällskap så ska man heller inte tvinga djuret till det.  Det står ju också klart och tydligt på jordbruksverket hemsida. Att man ska inte riksera att djuren skadar eller dödar varandra.

Det va väl mer det jag ville få fram att man får faktiskt ha ensamna chillor om man kan uppvisa att den inte går ha i par.

[ChinHeart]
0

LadyS, jag sa aldrig att man ska påtvinga en ensam chilla en kompis som visar klart och tydligt att den vill inte ha sällskap. Men det är väldigt sällan chillor vill bo ensamma.

LadyS
0

ChinHeart , Nej du skrev aldrig att man skulle på tvinga sällskap men du skrev att man får inte hålla en chilla ensam.

Och då påtala jag att det stämmer ju inte helt. Man får visst ha en chilla ensam om den har uppvisat aggresivitet mot sällskap. För tar man inte hänsyn till det så påtvingar man ju sällskap? Eller är jag fel på det?

Men jag håller helt med om att de flesta chillor vill ha sällskap så det vore ju bra om ChillaFlickan hade möjlighet att införskaffa sällskap till sin chilla.

Jag menar inget illa men ansåg att det borde påtalas att man visst får ha en chilla ensam under visa omständigheter.

[ChinHeart]
0

Det är lag på att man inte får hålla chinchillor ensamma, men med självklart från undantag om chillan visar klart och tydligt att den vill inte ha en kompis. Men då ska man ha testat och inte bara chansa och säga att "men min chinchilla ser jättelycklig ut och han vill inte ha en kompis", utan man ska ha gett det några chanser för vissa chillor accepterar helt enkelt inte varandra, medan andra gör det.

Jag har själv då aldrig misslyckats med en ihopsättning av två chillor, för de är sällan de vill sitta ensamma. I det vilda bor det i stora kolonier med upp till 100 chinchillor.

ChillaFlickan
0

Millchan: Jag älskar min chilla och vill verkligen hans bästa..! ChinChin var den ända jag hittade som såldes i gällivare..

Åh tack! Jag kan ta en bild på honom! :-)

Övriga kommentarer, jag sliter ihjäl mig för jag söker så mycket efter en kompis åt honom..

LadyS
0

Nu skrev du ju precis det jag sa…

Självklart ska man inte chansa att chillan inte vill ha sällskap utan verkligen vara säker på sin sak.

Alla chillor anser jag är värda sällskap men ibland får man se till sitt djurs bästa istället för till lagen.

Så som det är lag på en vis storlek på bo i burarna. Och visst jag har de husen men de betydligt mindre som jag också har… ja de är de chillorna ligger i och trycker i tillsammans. Allt vad som står i lagarna stämmer inte på alla individer.

Jag vet mycket väl hur de bor i det vilda och det är nog många som har misslyckats med ihopsättningar. Lika väl lika många som lyckats.

Chillor är individer och man får försöka se till deras bästa.

Nu lägger jag ner… för just nu vränger vi bara ord med varandra. Och det är bara onödigt. Vi båda vill nog bara djurens bästa och troligt vis TS också!

Millchan
0

Chillaflickan: Jag förstår att du älskar din chilla och vill göra det bästa för den, är själv norrbottning och vet att chilla intresset inte är riktigt lika stort som i södra sverige och sträckorna till mellan/södra sverige är ju inte så korta hälst om du bor så högt upp som i Gällivare!

Jag ser verkligen fram emot en bild på din sötnos :)

[ChinHeart]
0

LadyS, det är det jag menar, att vi båda menar nog egentligen samma sak. Självklart ska man inte tvinga en chilla att vilja ha en kompis om den verkligen inte vill. Men som sagt, nästan alla vill ha minst en vän. 

Självklart vill vi alla djurens bästa:)

Justsmiile
0

#24 okej vad bra, trodde inte du ville ha någon kompis till honom. Men fortsätt leta, det är bra :)

Hoppas du hittar någon kompis!

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se