Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 7515 ggr
Mirre9898
1

Hur mycket kostar det?

Hej! :)

Jag har jätte länge velat ha två chinchillor, och jag vet ansvaret osv för jag har läst på mycket om dom. Jag har också skrivit en inköpingslista och allt. Men jag tror eventuellt om jag ska köpa en chinchilla ska jag köpa en från blocket :). I alla fall, jag pratade med min mamma i går med priser osv. Och jag ska ju spara i hop till alla tillbehör osv själv!. Och då sa mamma också att man måste ha en försäkring på en chinchilla i sånna fall, och då är min fråga..

Har ni försäkring på era chinchillor?

Hur mycket kostar det?

Vad är det bra eller negativt med att ha det?

Är det värt det?

Så klart jag tycker det är värt det, men jag menar jag har hört att det är ganska dyrt, och då undrar jag om chinchillor verkligen blir sjuka ofta eller gör illa sig? jag vet ju att dom får lätt svampsjukdomar på huden om dom får vatten på huden, dom har skört skellet och man måste ''vara försiktig''. Med det menar jag att Chinchillor är känsligare än andra djur.

Tack i förväg! :)

Miranda

UlrikaD
0

Till att börja med bör du köpa två chillor, de ska bo i par. Då två stycken av samma kön i passande ålder.

Försäkring är bra ifall det händer någon olycka. Dock tar de inte de vanligaste problemen som är förlossningskomplikationer eller tandproblem.

En försäkring kostar ca 500kr per år per chinchilla.

Mirre9898
0

#1 Ja, jag vet :). Jag skriver alltid en för jag är så van men jag menar två ;).

Jaha, vad billigt det var!. Mamma gissade på att det skulle kosta runt 400 kr i månaden och då blev jag lite orolig… :$. Så när man går till veterinär så kan man få skydd gratis? t.e.x om den har fått en skada i foten så fixar dom det gratis?, vet inte riktigt hur en veterinär går till eftersom att jag har haft tur att aldrig gå dit med något av mina djur! :). Kan du berätta hur det fungerar lite? :).

Miranda

Wand
0

#2 Jag är inte säker då jag inte försäkrade mina chinchillor, men jag tror att det är självrisk på 25%, alltså att man betalar en liten summa, sedan tar försäkringen resten. Och vanliga undersökningar etc kostar ju fortfarande hos veterinären om jag inte missminner mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mirre9898
0

#3 Okej. Men har det inte blivir dyrt? alltså om dina djur har fått någon sjukdom eller nåt?…. Eftersom att du inte har veterinär :).

Miranda

UlrikaD
0

Nej, det är inte gratis. Du har en självrisk och sen betalar du 20% av vet.beloppet. Så man betalar alltid.

Du kan läsa mer info på Agrias hemsida t.ex.

Går man till veterinären blir det dyrt. Tandproblem t.ex En röntgenbild 1500kr, två stycken 2500kr. En vanlig undersökning för exotiskt djur ca 600kr beroende på veterinären.

Ska du behandla för tandfel med sövning osv, då är man uppe i 5000kr där tar försäkringen ingenting.

Wand
1

#4 Haha, veterinär "har jag". Flört Jag har bara behövt åka in med ett utav mina djur en gång, och då hade det ändå inte täckts av försäkringen, så det blir ju pengar i vilket fall som helst. 
Jag sparar hellre pengarna som försäkringen kostar varje år (har en del djur, så det skulle ju inte bli bara 500 om året) och lägger det på eventuella veterinärsbesök istället.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mirre9898
0

#5 Aha, okej :). Men då är det väll inte så stor idé att ha försäkring?, tänk så betalar man i onödan om det inte händer nåt med djuret?.

#6 Hahah, jag menade försäkring ;). Ja, det tror jag att jag också ska göra, alltså spara pengar tills den verkligen behöver gå till veterinären, Det verkar som att försäkringen inte är sån stor hjälp. Då är det bättre att lägga undan 200 kr i månaden tills nästa besök till veterinären? :).

Miranda

UlrikaD
0

#7 Det beror på om du har otur eller inte.

Hade en chilla som bröt benet…kostade nästan 5000kr, hade gått på försäkring.

En chilla som fastnade och fick amputera hela benet, också nästan 5000, hade också gått på försäkringen.

Hade för många år sedan en okänd smitta som tog nästan 15 chillor från mig, betalade väl nästan 15000kr där, det hade gått på försäkringen.

Sen har jag ju haft kejsarsnitt, 4500, tandproblem, ca 3000kr per chilla, det gick ju inte på försäkringen.

Allting beror på vad som händer och hur mycket tur/otur man har.

Anne.K
0

Jag planerade ett tag själv att försäkra mina chillor, men struntade i det eftersom att de ändå inte täcker de vanligaste problemen, plus att jag har andra djur så det skulle bli dyrt att försäkra alla så istället är det bättre att köra på att ha en buffert istället å lägga undan pengar varje månad. Men det är bara vad jag tycker :)

Men har man råd och bara få djur, tex enbart 2 chillor så kanske det kan va bra med försäkring, men jag vet inte, jag föredrar nog att ha en buffert istället ändå även om jag bara hade haft chillorna… Så det är väl lite av en smaksak.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Mirre9898
0

#8 Men vad svårt! :( jag kan ju inte direkt gissa mig fram till om jag har tur eller otur. Men när du skriver ''det gick ju inte på försäkringen'' menar du att försäkringen tar allt då eller?, eller får man betala själv då också?.

#9 Okej, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska välja :(. Det är ju så dyrt och tänk om jag inte hinner komma upp i 3000 kr med mina 200 kr i månaden innan en av chillorna blir sjuka?.

Miranda

Marina
0

Det spelar egentligen inte så stor roll om du har försäkring eller inte, det som bör avgöra frågan för dig är: Har du råd att ta chinchillan till veterinären om den INTE är försäkrad oavsett anledning? Är svaret ja, så behöver du ingen försäkring. Är du osäker, skaffa försäkring.

Zuzziquie
0

#7 Låter som en bra plan tycker jag! Jag brukar rekommendera att lägga undan pengar istället för att ha en försäkring just eftersom försäkringen ändå inte tar det vanligaste man brukar få åka in med (tänderna) 

Det enda är att man måste vara beredd på är att OM något skulle hända före man hunnit spara ihop tillräckligt, tex om chinchillan skulle lyckas råka bryta benet efter någon månad bara så måste MÅSTE man kunna åka till veterinären med chillan så då måste man ha pengar (eller få/få låna från föräldrar om det verkligen skulle behövas). 

Vet inte om jag har haft faslig tur men jag tror bara att jag har varit hos veterinär totalt 3 gånger (lunginflammation, varböld, ögoninflammation) där försäkringen faktiskt hade hjälpt. Och då ska det tilläggas att jag har hållt på sen -04 och har sista 5 åren legat på 20-30 chillor. Därutöver så har jag bara varit på besök där det rört sig om misstänkt tandfel så där hade ju inte försäkringen hjälpt.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

#10 "Det gick inte på försäkringen" betyder att man måste betala allting själv
"Det gick på försäkringen" betyder att om man måste till veterinären och det kostar 5000 så behöver man bara betala runt 2000 istället. 

Sen får jag hålla med Marina där att om du inte har någon möjlighet att kunna betala om det skulle hända något före du samlat ihop så skulle jag nog också rekommendera försäkring ja. Man får aldrig stå där utan pengar och en chinchilla som måste in akut, det måste man komma ihåg.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

#10 Precis som Marina säger, håller helt med.

När jag skriver att det inte gick på försäkring betyder att jag får betala allt själv.

Men du måste alltid betala någonting själv, vare sig du har försäkring eller inte.

Säg t.ex att det händer någonting och slutsumman är 2000kr.

Då måste du först betala självrisken på 700kr själv, sen 25% på resterande belopp, alltså 25% på 1300kr som är 325.

Så alltså ska du av 2000kr betala 1025kr själv iallafall.

Marina
0

Tycker du ska be din mamam ringa och prata med ett försäkringsbolag så hon får veta vad som gäller. Om ni skaffar försäkring så måste den ändå stå i hennes namn, så lika bra att hon ringer dem så kan hon avgöra själv om hon tycker det verkar som en bra idé eller inte.

Mirre9898
0

Okej tack allihoppa :). Då vet jag, ska höra med min mamma. Just nu är hon på utbildning men hon kommer hem i morgon. Finns en veterinär i väsby som heter ''väsbys djursjukhus'' (länk till deras hemsida: http://www.vasbyvet.se/?pageid=1) Vet någon om den veterinären är bra? eller hur man ska kalla det :).

Miranda

Marina
0

Det är inte jättemånga veterinärer som har efarenhet av chinchillor..det bästa är om du ringer och frågar.

EA.Chinchilla
0

#16 jag rekomenderar dessa ; http://www.malarensmadjur.se/ de kan chinchillor ! :)

Mirre9898
0

#17 Ska höra med dom.

#16 Tack för tipset!, jag bort ändå ganska nära där! :).

Miranda