AKUT HJÄLP?!
Hej!
Är väldigt orolig över en utav mina chinchillor. Hans ena öga är helt ihopklibbat så han inte ser någonting. Han har enligt mig själv rasat i vikt på bara 1-2 dagar. Han är jätte hängig och vill knappt röra sig. Har kollat tänderna men han verkar inte ha tandsjukdom då tänderna såg jätte bra ut. (har haft 2 chinchillor tidigare som haft en tandsjukdom så vet hur det ser ut) Han äter men dock väldigt väldigt lite. Han ser ut att andas rätt normalt, kanske lite lite "slöare" andning en vanligt.
Min pappa hade sett tidigare idag att när han skulle äta så hoppade en utav mina andra chinchillor till honom & började "hugga/bita" i honom. Så undrar om det kanske kan vara att han blivit "utstött" och därför inte fått i sig någon mat, och att han kanske är påväg att svälta? (Då tänderna såg helt normala ut).
Hittat heller inget nummer till en chinchilla kunnig veterinär som jag kan ringa nu och bara fråga lite om vad jag ska göra och liknande.
Vad tycker ni att jag ska göra?!
Just nu ser det ut som att han inte kommer överleva natten..
Tacksam för all hjälp och liknande!
Kan också säga att han har epilepsi, vet inte om det kan ha något med det att göra?

Akut veterinär direkt är väl allt råd jag kan ge.
Tandfel kan du dock inte se med blotta ögat då det är rötterna i käken som växer. Rötterna växer ju under tänderna och syns alltså inte.
Men allting är ju inte tandfel, en chilla kan ju bli sjuk på "vanligt" sätt också.
Infektion, förkylning, lever och njurersättning.
Nackdelen med chillor är att när de väl visar att de är dåliga så är de riktigt, riktigt dåliga.
Jag hade inte väntat utan åkt in till närmaste djursjukhus med jour. Hittar de inte vad felet är direkt om det behövs prover så kan de iallafall ge vatten subkutant eller lägga på dropp.
En chilla som beter sig som din kan falla igenom väldigt snabbt.

Har han epilepsi kan han ju ha fått någonting annat också. Tyvärr kan de ju ha flera sjukdomar.
Om hans burkamarater mobbar honom så han inte får äta borde du märkt någonting innan tycker jag.
Hur många bor de tillsammans och hur stor bur har de?
Okej, jag trodde nästan det jag med. Blir väl en lång bilresa ikväll isåfall då det inte finns någon veterinär här i närheten, men det är de väl värt..
Ska gå och leta reda på nummer till veterinär nu med en gång då och sedan åka antar jag.
Tack för svaret!

Det bästa är ju att han kommer till en erfaren chillaveterinär direkt. Men av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid är så lätt.
Men jag har varit med om att jag fått åka in och lagt chillan på dropp över natten tills någon bättre lämpad har kommit och kunnat göra undersökningen. Det är det näst bästa man kan göra.
Hoppas det löser sig.
#3 det är 2 killar till i samma bur (alltså 3 stycken i den buren) men det är bara en av dom som har "mobbat" honom, då dom andra 2 inte kan gå någonstans utan varandra.
Burens mått är:
Bredd: 100
Djup: 95
Höjd: 185

#6 Då tror jag ännu mindre att det är så faktiskt. Tror mer på fysiskt fel.

Hur gick det?
Hej!
Det var tyvärr "svält". Han hade inte fått i sig tillräckligt med mat.
Så han fick lite hjälp på traven hos veterinären och nu är han hemma igen, jag har honom i en annan bur & kollar till honom dagligen så han får i sig mat och vatten som han ska. Han ser ut att vara på bättringsvägen så vi får hoppas på att han blir sig själv snart igen. 

#9 Ojdå, men sånt tar ju ganska lång tid innan det går så långt. Hoppas han piggar på sig snabbt nu då:)
Skönt ändå att det inte var någonting allvarligare, det här kan man ju fixa. Det är ju huvudsaken!