Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 5196 ggr
Nominom
0

Kastrering!

Jag ska kastrera min ena hane om någon månad, men jag kan faktiskt inte se att han har några kulor! Han är ju en hane.. Jag har nämligen flera hanar och på de andra ser man men inte denna tös!

Jag tänkte hur går då kastreringen till om man inte ser dessa?

Zuzziquie
0

Det är inte alla hanar som har synliga men om det kan påverka kastreringen är en bra fråga! Gissningsvis så kan det kanske försvåra kastreringen (jämför med hundar då är det iallafall svårare om någon av dem inte "trillat ner") Men du får fråga veterinären! (skriv gärna här vad de svarar, kan ju vara bra att veta)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

Det finns ju hanar där kulorna inte trillat ner ännu, oavsett djurslag. Det gör kastreringen svårare i och med att man får öppna upp buken och leta.

Men det kan ju också vara så att de är såpass små att du inte känner dem.

Rafflan
0

Kan vara så att chinchillan blir spänd när du letar efter dem och då kan dem bli svårare att hitta, men då hittar veterinären dem när chinchillan är sövd och avslappnad :)

UlrikaD
0

Var bara beredd på att om den ligger uppe i buken så blir det en större operation och de kommer att ta mer betalt. Så var med när du lämnar in honom så vet. kan känna igenom honom ordentligt. Då bör du få ordentligt reda på vad det är som gälller.

Ciccipicki
0

Jag hänger inte riktigt med…

Jag har kastrerat 2 chillor, veterinären har gjort hälsokoll båda gångerna och framför allt kontrollerat att pungkulorna som ligger i buken går att försiktigt föra ner i påsarna. Kulorna ligger normalt i buken.

Kastreringen gick till genom söva chillan med gas, päls rakades bort, två snitt läggs på buken och kulorna plockas ut. För min del har de sytt med sutur tråd subkutans (insidan av huden), vilket gjort att man sluppit ta bort stygnen efteråt utan de har upplöst av sig själv.

Har bara vart på Blå Stjärnan i GBG.

Rafflan
0

#5 nej, en pungkula i buken går inte att få ner i pungen igen.

En normal kastrering går till att dem gör ett litet snitt i pungen, tar ut kulorna, kapar sädes ledarna och syr ihop det lilla hålet med 1-2 stygn.

Kulorna i buken = 95% chans att den är steril. Det är för varmt i buken så spermierna där. Dock vet jag att på hundar kan dem bli mer haniga om kulorna ligger i buken.

Ciccipicki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Man gör säkert olika på olika delar i Sverige, eller bara på olika veterinärstationer, men visst jag trodde att Blå Stjärnans sätt var det normala då jag enbart vart där.
Det du beskriver låter som en kattkastration?

September 2010 blev Nalle kastrerad och då passade jag på att verkligen fråga ut vet. Bo Runsten för att jag skrev en artikel till SCAFs medlemstidning. Då uppfattade jag att de verkligen avlägsnade testiklarna eftersom två relativt stora snitt görs. Men jag ska fråga Blå stjärnan för säkerhet skull.

Denna bild är från 2004 då Salomon kastrerades.

Ciccipicki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild är på Nalle som då kastrerades 2010.

Rafflan
0

Ser ut att vara ganska stora snitt, dock är dem inte i buken utan på pungen :)

Ciccipicki
1

#9 Har du en hane hemma som du kan titta på?
Chillors pungpåsar är bakom analöppningen, dessa snitt är inte bakom analen, utan ovanför hela könsorganet.
För att chillors pungkulor är uppdragna i buken och beroende på vad för temperaturer och känslor chillan har så åker de ner i påsarna.
Ska bli intressant och se om någon annan vill tillägga något i diskussionen :)

Zuzziquie
0

Intressant! Har inte direkt något att tillföra rent kunskapsmässigt, tänkte bara att det var som katt/hund, men det är det kanske helt enkelt inte? Men jo nu när du (cicci) säger det så har nog en hög av mina pojkar dem uppe i buken också (dock inte alla) 

Men nu när jag tänker efter så minns jag att det var en UK-uppfödare som skrev en gång att hon sökte en steriliserad hona för att det var för riskabelt att kastrera hennes hane. Efter en stund kom det fram att han kunde vara monorchid eller cryptorchid och att det skulle betyda att man måste öppna honom och leta efters något som kanske inte finns - men hon kanske menade att man inte kunde känna dem alls om man försökte känna? Man kanske normalt kan känna dem? Hm, får nog gå in och undersöka hur mina ser ut ;)

Zuzziquie
0

Okej, mina verkar vara precis som Ciccis… Tog en titt på 8 hanar som gett ungar tidigare (så nej, inte sterila) och de låg i buken allihop just nu - dock vet jag att de på ett par av dem när jag haft dem ute tidigare noterat att de legat i pungpåsen = jo de måste kunna flytta sig.

UlrikaD
0

Jag har inte så mycket erfarenhet, har bara kastrerat en. Och det var under protest nästan, tycker inte om kastrering på chillor.

Men innan när jag sökte info så fick jag fram att det kunde vara som på hund och katt att ena kulan satt fast i buken och inte ramlade ner. Och att det då krävdes mer för att kastrera, lite bökigare helt enkelt.

I och med att jag inte har kunskapen om detta alls så antog jag att det var så det funkade.

Det var Bosse som kastrerade min pojke också men där kände han, allt var lugnt så jag frågade inte mer.

Det är ju hur möjligt som helst att den infon jag fick var totalt fel.

Jag ska inte kastrera någon mer iallafall. Min kille kastrerades för han skulle flytta till en äldre hona som aldrig sett en chilla och definitivt inte skulle ha bebisar. Där lever de livets glada dagar:)