Tvätta hyllor?
Mina chills har kissat lite på ngt hyllplan. Jag undrar om ni har ngt tips för att göra rent hyllorna? Använder ni ngt särlskillt medel? Det luktar inte så mkt, men så här luktade det inte förut, och det kan ju inte vara så trevligt att bo i tänker jag.. Heh.
Hoppas ni har några bra husmors-tips! Om inte annat får jag väl byta hyllorna..
Mvh Caroline
Jag fick tipset gönsåpa!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jag har en Piss Off flaska som jag använder mig ut av när jag rengör mina burar. De tar bort det mesta av det gula i deras urin och de finns i en hel del dofter. Tycker de är kanon då de både rengör och luktar väldigt gott
Jag har ett par olika då jag har fått dem men just nu använder jag fläder och den luktar jätte fräscht.
Så en sådan flaska kan jag rekommendera.
Tack för tipsen!
Ja, jag funderade på ngt sånt, men var lite tveksam.. Men funkar det hos dig är det ju värt att prova.
Var hittar man det? Djuraffär endast? Heter dom Piss Off? Grönsåpa har jag hemma tror jag, provar nog med det först.
Kissar era chills regelbundet på hyllorna eller är det bara ibland?
Jag kan erkänna att jag va också lite tveksam till de flaskorna men eftersom jag fick en gratis så skada det ju inte att prova.
Och jag blev duktigt förvånad över resultatet. Hyllorna blir rena och fina och det luktar väldigt fräscht i buren.
Ja du kan hitta sådanan flaskor i djurbutikerna. Ja de heter Piss Off om jag inte minns fel. De kommer från Dogman , i alla fall de jag har.
Har du grönåpa hemma så prova det först. Jag kan inte säga något om det då jag inte har testat.
Nja mina chillor kissar oftast inte på hyllpanen. Nu har jag dock precis haft en ihopsättning av nya chillor och då blev det väldigt mycket pinkande lite över allt i buren. Då va min piss off guldvärd. Det såg ju allt annat än trevligt ut i buren när det va dags att städa.
Piss off kan du även använda i tvättmaskinen om du skulel tvätta hängmattor och dylikt.

Virkon är både rengörande och bakteriedödande.
Här hemma är det endast dräktiga honor som brukar kissa på hyllorna, men de brukar gnaga rätt friskt också så då byter jag ut hyllorna:)
Tack för era svar!
Virkon, var hittar man det? Är det också i djurbutiker?
Jo, gnaga på hyllorna är ju en av favoritaktiviteterna verkar det som, hehe. Än så länge finns det sittplatser kvar så det dröjer nog lite innan jag byter dom. Då kan det ju vara fräscht att hålla så fint man kan i buren under tiden.
Mina har nog fått för sig att kissplatsen bl a är i ett hus som står på en hylla, vilket jag tycker är mindre fräscht. så det huset är borta nu iaf. Här planer på att göra om lite i buren också, optimera lite. Man tror man vet mkt när man läst på, men mkt kan man inte få reda på förrän dom flyttat in!

Apteket har virkon, men det är billigare på typ Granngården och liknande ställen.
Har du nån hängmatta eller hängtunnel i buren?
De brukar annars vara populära sovställen och där brukar de inte kissa. Det kanske kan få dem att ändra vanor.
Okey, då ska jag kika där.
Jo, det har jag och dom används ju mest. Framför allt tunneln. Husen brukar dom väldigt sällan vara i, ärligt talat. Dom är mest där för att dom 'måste'. Och i början när dom var som mest skraja användes dom. Nu ligger dom oftast plant på en hylla och sover..
Ulrika: Använder du virkon vid vanlig städning? Vet att jag använt det två gånger när jag behövt desinficera och har för mig att det var väldigt mycket att man var tvungen att ha handskar, att det var farligt att andas in ångorna osv? Så slutade med att jag tog ut alla djuren, tvättade och vädrade en bra stund innan djuren kom in där igen..
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

#9 Nej, inte vid vanlig städning.
De badar ju marsvin i virkon så det bör ju inte vara farligt. Då skulle ju marsvinen dö antar jag.