Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 2317 ggr
Becka66
0

Han biter på sig själv :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihoppa !

Jag har ett stort problem med min Hane, han biter av sin päls. Köpte han för en vecka sen och då sa hans förra ägare att han hade bitit av en massa päls men det var kanske för att han saknade en kompis. Så jag satte ihop han med en hona som jag hade köpt av samma ägare. De hade suttit tillsammans förut.

Men nu har det blivit värre och jag vet inte vad jag ska göra :( Jag har sattit in lite nya saker i buren men han verkar fortsätta att bita av en massa päls.

Här är en bild utav han.

"Om ni fortfarande skrattar tillsammans,
finns det fortfarande hopp."

UlrikaD
0

Han är en rejäl pälsbitare. I och med att pälsbitning i många fall är ärftligt så ska man inte avla på det.

Du bör alltså dela på dem direkt för säkerhets skull. Det är inget roligt att få bebisar eller sälja bebisar som också biter päls.

Inte bara för att det är fult, det är ett stressbeteende hos chillan som säger att de inte mår bra. Varför de inte mår bra är ju då upp till en själv att försöka leta reda på.

Jag hade satt honom med en bebiskompis av samma kön för att se ifall det var tristess det gällde, massa aktivering osv.

Men en chilla ska inte börja bita päls bara för att den är själv ändå, så jag hade inte använt honom i avel oavsett. Det är inget roligt anlag att föra vidare.

Har det pågått länge så kan det tyvärr vara svårt att bryta. Det blir ett betingat beteende så även ifall de får massa andra saker att göra så fortsätter de av gammal vana.

Zuzziquie
0

Aj då! Till att börja med så måste jag fråga om du hane är kastrerad? För han bör inte sitta med en hona = kan bli ungar om han är pälsbitare då ungarna ockå kan börja pälsbita då.. 

Men hur som, skulle gissa på att det antingen beror på att han är uttråkad, eller rädd. Är han väldigt rädd eller stressad av sig? För jag tänker att om han biter pga av han är rädd så kan det vara därför han biter ännu mer efter flytt (=mer stress)?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Becka66
0

Ja han är kastrerad så det ska ju inte kunna bli några ungar, han har bitit i 2-3 veckor för att hans förra ägare sa att han hade bitit i en vecka innan jag fick han och han hade börjat när hans rumskompis försvann, jag köpte henne. Och då tänkte jag köpa hanen med för att de hade ju suttit ihop förut och då trodde jag att pälsbitandet skulle försvinna men det gjorde det inte :(

Han kanske är rädd efter flytten? Finns det några leksaker till chinchillor som han kan underhålla sig med ? Det är ju synd att han ska se ut så här för att han hade fått väldigt fina betyg på utställningar :/

UlrikaD
0

#3 Vilken tur att han var kastrerad, det tänkte jag inte ens på att han kunde vara.Skäms

Massa aktiviteter, låta dem springa ute på golvet mycket, saker att gnaga på osv.

Är du säker på att han inte bitit tidigare? I och med att han precis flyttat så gjorde det nog inte hans inre stress bättre, han tog nog snarare några steg tillbaka. Så han behöver nog lite mer tid för att lugna ner sig.

Becka66
0

Ja det är tur det ju för att jag vill inte ha några ungar :)

Jag funderar på om man kan köpa ett springhjul till dem med som han kan ha under natten.

Ja han är väldigt rädd av sig och förmodligen väldigt stressad över flytten kanske.

UlrikaD
0

Inga springhjul till chillor. Det finns för det första inga hjul som är stora nog på marknaden, då är det flying saucer som gäller.

Men även om man skulle ha ett sådant så är det inte sådan aktivitet han behöver. Ett hjul är ju en monoton rörelse som är exakt likadan hela tiden. Han behöver använda hjärnan, få nya intryck, inte ren motion.

Zuzziquie
0

#5 Hm, är han väldigt stressad så tror jag snarare att han behöver lugn och ro - många ställen att gömma sig, inte för mycket stress och ljud utanför buren. Framför ännu mycket fler saker, det är nog mitt tips…

Zuzziquie
0

Ser på bilden i översta inlägget ut som om att de sitter i en gallerbur? Då kan jag tipsa om att hänga över en handduk, filt eller liknande så att det kanske bara är en-två sidor öppna - så det blir mörkare och tryggare för honom :)