Chinchillor ute?
En dum fråga kanske men kan man ha chinchillor utomhus? Alltså typ i sele eller i någon rasthage typ en timme om dagen på sommaren eller så? Lite nyfiken :)
Nej du kan inte ha chinchillor ute.. Speciellt INTE i någon sele. Chinchillor har så skört skelett så skulle man sätta en sele på dem och de skuttar till så skulle de kunna bryta något och det är över.
Sen om de ska vara ute eller ej i rasthage tvistasde om. Men de flesta säger även nej där. Chinchillor som vi har i fångenskap/sällskap är inte gjorda för att vara ute. Och de är väldigt känsliga för värme och även för vind. En chilla kan lätt bli förkyld. Och då de är experter på att dölja när de är dåliga så brukar man oftast upptäcka att de är dåliga när det är försent. Och man kan/hinner oftast inte göra någon innan de lämnar oss.
Så över lag kan man väl säga att nej du bör inte ha en chilla ute.
Och absolut inte i en sele… med alla deras små skutt så är olyckan snabbt framme.
Ska kanske tillägga att jag är inte expert så någon med mer kunskap än mej får gärna flika in :)
Okej, då vet jag =)

Vi har ju ett fuktigt klimat i Sverige till skillnad från där de kommer ifrån. Så här skulle chillor väldigt lätt bli sjuka. Dessutom är de ju bytesdjur i det vilda och väldigt intressant för både katter och fåglar.
Så nepp, planerar du inte en liten tripp till hemlandet så bör du hålla dem inomhus.
Soljuset, vinden, den fuktiga luften, allt. Det är inte bra, de trivs bättre inomhus så det finns inte direkt någon anledning att ha dom utomhus? ;)
Jag vill även tillägga att om man skulle ha dem i t.ex. ett sele (vilket man ju inte ska som tidigare har skrivit) så kan ju chinchillan äta gräs. Vilket inte är bra det heller. :) Absolutely Not :P
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
förlåt en dum fråga men vad äter de i naturen?när de lever vilt.
De äter rötter.
#6 torkat gräs, löv, rötter och bark
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#6 I den vilda lever de i väldigt torra miljöer uppe i bergen på flera tusen meters höjd. Så det finns inget vanligt gräs eller liknande, utan torra strån (jfr med hö), bark, torra löv, rötter m.m.
Så här ser det ut där de lever i det vilda: http://chinchillaskingdom.webs.com/photos/Health/barren.gif
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor